10 jaar UNICEF-ING: onderwijs voor 1 miljoen kinderen

Al tien jaar lang zetten UNICEF en ING zich samen in om onderwijs toegankelijk te maken voor kinderen in de meest afgelegen delen van de wereld. Dankzij dit partnerschap werden het voorbije decennium al minstens één miljoen kinderen geholpen in landen zoals India, Zambia of Ethiopië. In het tweede decennium van het hernieuwde partnerschap zullen vooral de jongeren centraal staan.

“UNICEF is ING dankbaar – en in het bijzonder zijn medewerkers en cliënten – voor zijn betrokkenheid bij het verbeteren van de levens van kinderen”, aldus Anthony Lake, algemeen directeur van UNICEF.

Enkele resultaten van tien jaar partnerschap UNICEF-ING

  • In India hebben 37.622 meisjes, voor wie school te ver was of aan een gevaarlijke route lag, kosteloos transport naar school ontvangen. Daarnaast ondersteunde het partnerschap 720 onderwijscentra voor voormalige kindarbeiders. Tot slot ontvingen 3.000 basisscholen trainingsmateriaal en training voor onderwijzers.
  • Bijna 10.000 kinderen uit Zambia die nooit naar school konden, hebben de mogelijkheid gekregen onderwijs te volgen.
  • In Ethiopië zijn 458 alternatieve scholen gebouwd voor meer dan 50.000 nomadenkinderen. Daarnaast zijn 3.400 leraren uit de gemeenschap getraind om op een kindvriendelijke manier les te geven.
  • In totaal werden 17.000 onderwijzers getraind.
UNICEF-ING: Een mobiele kleuterklas in een afgelegen provincie in Mongolië. ©UNICEFUNI180626Davaa
Voorbeeld van het UNICEF-ING Partnerschap: Een mobiele kleuterklas in een afgelegen provincie in Mongolië.©UNICEFUNI180626Davaa”

UNICEF-ING Partnerschap: het tweede decennium

“We vinden het geweldig dat ons vernieuwde partnerschap met ING focust op jongeren en hen helpt kennis en vaardigheden te ontwikkelen die zij nodig hebben om een betere toekomst op te bouwen. Voor zichzelf, hun families en de gemeenschap waarin ze leven,” vertelt Anthony Lake.

UNICEF en ING lanceren in april 2015 de tweede fase van hun samenwerking. Hierbij zal de focus verschuiven naar de jongeren. De afgelopen decennia is er immers veel vooruitgang geboekt voor miljoenen kinderen wereldwijd, maar de situatie van de 1,2 miljard jongeren hinkt nog vaak achterop.

Volgens Rik Vandenberghe, CEO van ING België, kan ook ING hierin een cruciale rol spelen.

“Als bank vinden we dat het onze rol is om de mogelijkheden van mensen in de maatschappij te vergroten bij het uitbouwen van een zekere financiële toekomst en tegelijkertijd de samenleving te versterken. Hoe kunnen we dit beter doen dan door te investeren in de toekomst van kinderen en jongeren?”

Concreet wil het UNICEF-ING Partnerschap de komende 3 jaar ongeveer 335.000 jongeren bereiken in zes landen (Indonesië, Kosovo, Montenegro, Nepal, Filipijnen en Zambia). Samen willen we hen opleiden tot sociaal betrokken economisch ontwikkelde volwassenen.