Trefwoorden

Eindexamen doen ondanks extreme armoede en conflict

Terwijl in België eindexamenscholieren gespannen wachten op hun rapporten, doen zo’n 8 miljoen jongeren in het Midden-Oosten en Noord-Afrika op dit moment eindexamen onder heel andere omstandigheden. Ze hebben ontelbaar veel uitdagingen overwonnen om onderwijs te kunnen blijven volgen - zoals oorlog, extreme armoede en gebrek aan leraren en schoolgebouwen - en moeten soms door de linies sluipen om examen te kunnen doen.

Veel gezinnen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika hebben in toenemende mate te lijden onder extreme armoede. Daardoor moeten hun kinderen vaak werken en is er geen geld voor school. Ook zijn leraren vaak afwezig, zijn schoolgebouwen verloren gegaan door conflicten en is de kwaliteit van het onderwijs laag, ook omdat er te veel kinderen in de klassen zitten.

‘Waar kinderen zich ook bevinden, niets zou hen ervan mogen weerhouden om hun scholing af te maken’, zegt Geert Cappelaere, de directeur van UNICEF in het gebied.

Syrië

In hun poging om de examencentra te bereiken, lopen kinderen in Syrië het risico om aangehouden en ondervraagd te worden bij checkpoints. Sinds het begin van het conflict in 2011 zijn er 347 aanvallen op scholen en schoolpersoneel gerapporteerd en meer dan twee miljoen kinderen kunnen niet meer naar school.

Jemen

Bijna twintig procent van alle scholen in Jemen is niet meer in gebruik doordat ze zijn verwoest of beschadigd door het geweld, of omdat ze dienen voor de opvang van vluchtelingen. Sommige scholen worden ook gebruikt voor militaire doeleinden. Sinds de escalatie van het conflict in 2015 kunnen een half miljoen kinderen niet meer naar school. Dit brengt het totaal aantal kinderen dat in Jemen niet meer naar school gaat op twee miljoen. Leraren worden al een jaar niet meer betaald.

Irak

Meisjes in een klas in de Al Zahraa Albaidhaa meisjesschool in Falluja

In Irak, waar een op de vier kinderen in armoede leeft, moet na jaren van geweld de helft van de scholen worden hersteld. Veel kinderen zijn daardoor gedwongen om uren door de hitte te lopen om de plek waar de examens worden afgenomen te bereiken.

In Irak ondersteunt UNICEF bijlessen voor kinderen die zich voorbereiden op nationale examens. We zorgen voor vervoer voor kinderen die in kampen wonen zodat ze veilig naar de examencentra geraken. UNICEF ondersteunt ook een bewustmakingscampagne om informatie te verstrekken over examencentra en regelgevingen zodat ontheemde kinderen kunnen deelnemen.

Palestijnse gebieden


In de Westelijke Jordaanoever van de Palestijnse Gebieden hebben 8000 kinderen en 400 leraren bescherming nodig om hun scholen veilig te bereiken. In de Gazastrook is maar vijf uur elektriciteit per dag. Hierdoor zijn kinderen genoodzaakt om huiswerk te maken in de extreme hitte en ’s avonds met slechts het licht van een telefoon of een kaars. Twee op de drie scholen hebben dubbele of driedubbele lessenshifts.

Soedan

In Soedan moeten kinderen in conflictgebieden lange afstanden afleggen om hun examens te kunnen maken.

Samen met onze partners hebben we bijna 6.500 kinderen getroffen door conflict, waaronder Zuid-Soedanese vluchtelingen, ondersteund zodat ze hun nationale examens kunnen afleggen. We zorgden voor vervoer en accommodatie op de plaatsen waar de examens worden afgenomen.

Libië

Zo’n 260.000 leerlingen in 489 scholen hebben te lijden onder het conflict in Libië. Door de gevechten rond de steden Derna en Sabha moesten vele scholen hun deuren sluiten.

In Libië organiseert UNICEF formeel en informeel onderwijs voor kinderen in conflictgebieden, en biedt ook ondersteuning bij eindexamens. Sinds het begin van 2018 heeft UNICEF schoolmateriaal bezorgd aan 37.800 meisjes en jongens in gebieden die door conflicten zijn getroffen.

Libanon

Meer dan de helft van alle Syrische vluchtelingenkinderen in Libanon gaan niet naar school omdat ze moeten werken om het gezinsinkomen aan te vullen, omdat hun families op de vlucht zijn, of omdat geld ontbreekt om het vervoer naar school te betalen. Ook ondersteunen we kinderen om ervoor te zorgen dat ze hun eindexamens kunnen afleggen.

‘Deze scholieren verdienen alle lof en bewondering voor hun wilskracht om ondanks alle uitdagingen toch naar school te blijven gaan, en soms zelfs hun leven te wagen om examen te doen. We wensen hen veel geluk!’, aldus Geert Cappelaere.

Blijf op de hoogte van onze activiteiten in België en in de wereld