Conflict sluit een derde van de scholen in Jemen’s havenstad Hodeida

Verklaring van Meritxell Relaño, UNICEF-vertegenwoordiger in Jemen

“Meer dan 60.000 jongens en meisjes gaan niet meer naar school vanwege de gevechten in en rondom de havenstad Hodeida in Jemen. Door het geweld zijn meer  dan een derde van alle scholen daar gesloten.  15 scholen liggen in de frontlinie.  Andere  scholen raakten zwaar beschadigd of worden gebruikt als schuilplaatsen voor ontheemde families.  Sommige scholen beperken zich tot enkele lesuren per dag.”

“In de zwaarst getroffen gebieden van Hodeida is slechts één op de drie studenten in staat om zijn opleiding voort te zetten en is minder dan een kwart van alle leraren aanwezig op school. Het merendeel van het onderwijspersoneel in Jemen heeft al twee jaar geen salaris meer ontvangen en velen zijn op de vlucht voor het geweld  en zoeken andere mogelijkheden om rond te komen.”

“Ondanks de vele ontberingen waarmee ze geconfronteerd worden, blijven talloze leraren in Jemen de kinderen op elke mogelijke manier onderwijzen. Hun inzet om kinderen te laten leren is niets minder dan heroïsch.”

“Er is geen aspect van het leven van een kind in Jemen dat niet zwaar door het conflict wordt beïnvloed. Omdat de oorlog in Jemen kinderen blijft kwetsen en doden, heeft het geweld ook een diepgaand effect op de opvoeding van kinderen – en hun vooruitzichten op een betere toekomst. Partijen bij het conflict moeten de gevechten onmiddellijk stopzetten en zich onthouden van militaire activiteiten op en rond scholen in Hodeida en in Jemen, om studenten, leerkrachten en ander onderwijspersoneel buiten bereik te houden en onderwijs een kans te geven.
“Het is dringend nodig dat de Jemenitische autoriteiten samenwerken om een oplossing te vinden voor het betalen van de salarissen van leraren en andere ambtenaren. Bovenal moet de oorlog tegen kinderen in Jemen stoppen. ‘

In Jemen zijn meer dan 2 miljoen kinderen van school gegaan, dit is een stijgng met 500.000 sinds de escalatie van het conflict in 2015

1 op de 5 scholen in het hele land kan niet gebruikt worden omdat ze beschadigd zijn of ingenomen werden door ontheemden of gebruikt voor militaire doeleinden

Samen met partners probeert UNICEF de kwaliteit en de toegang tot het onderwijs te verbeteren