Trefwoorden

De impact van conflictsituaties op de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen

Meer dan 86,7 miljoen kinderen onder de zeven jaar hebben in hun jonge leven niets anders dan conflict gekend. De eerste zeven jaren zijn de belangrijkste voor de hersenontwikkeling van kinderen. In conflictsituaties komt hun ontwikkeling in gevaar.

© UNICEF/UN013172/Al-Issa
© UNICEF/UN013172/Al-Issa

Aleppo, Syrië, 25 december 2015 – Esraa, 4 jaar en haar broer Waleed, 3 jaar, zitten op de grond vlakbij een opvangplaats voor ontheemde mensen.

Tijdens de eerste zeven levensjaren kan het brein van een kind 1000 hersencellen per seconde activeren. Duizenden keren per seconde kan elke hersencel, of neuron, weer verbinding maken met nog eens 10.000 neuronen. Deze verbindingen in de hersenen dienen als bouwstenen voor de toekomst van een kind. Hierbij gaat het om hun gezondheid, emotioneel welzijn en vermogen om te leren.

Toxische stress

© UNICEF/UNI188297/El Baba
© UNICEF/UNI188297/El Baba

Gaza, Palestina – Anwar voor het huis van haar familie in Shejaiya, een buurt in de stad Gaza. Het huis werd verwoest bij een luchtaanval. 

Kinderen die opgroeien in oorlog en heftige gebeurtenissen meemaken, worden blootgesteld aan toxische stress, die het verbinden van hersencellen remt. Dit heeft levenslange gevolgen voor hun cognitieve, sociale en fysieke ontwikkeling.

 « Bovenop de onmiddellijke fysieke bedreigingen waaraan kinderen in conflictsituaties zijn blootgesteld, lopen ze het risico op diepgewortelde emotionele littekens», zegt Pia Britto, Early Child Development van UNICEF.

1 kind op 11

© UNICEF/UNI199908/Anmar
© UNICEF/UNI199908/Anmar

Ninewa, Irak – Fajer, 5 jaar, in haar klas op de Teabat al Reah-school. Haar zussen studeren thuis, want ze hebben nog steeds schrik om naar school te gaan. “Ze berispen me omdat ik nog altijd naar school ga,” vertelt ze.

Uit cijfers van UNICEF blijkt dat wereldwijd één op de elf kinderen van 6 jaar of jonger – de belangrijkste periode voor de ontwikkeling van hun hersenen – opgroeit in een conflictsituatie.

“Conflicten beroven kinderen van hun veiligheid, familie, vrienden, spelen en routine. Tijdens de kinderjaren zorgen juist deze elementen voor de best mogelijke kans op volledige ontwikkeling, waardoor ze later bij kunnen dragen aan een veilige en stabiele samenleving”, aldus Britto.

Hoe kunnen we helpen?

© UNICEF/UNI62910/Ramoneda
© UNICEF/UNI62910/Ramoneda

Camp Jalala, Pakistan – Een kindje is aan het spelen in een Kindvriendelijke ruimte van UNICEF. Bijna 225.000 Pakistaanse kinderen leven in vluchtelingenkampen.

Een kind bezit na de geboorte 253 miljoen werkende neuronen. Of de hersenen de volledige volwassen capaciteit bereiken van ongeveer één miljard neuronen, hangt voor een groot deel af van de ontwikkeling van jonge kinderen. De ontwikkeling wordt gestimuleerd door volgende factoren:

  • Borstvoeding en een gezond eetpatroon vanaf de prilste jaren
  • Vroegtijdige stimulering door de personen die de kinderen opvoeden
  • Leermogelijkheden vanaf heel jonge leeftijd
  • De kans om op te groeien en te spelen in een veilige en gezonde omgeving

Daarom investeert UNICEF in sensibilisering maar ook in leermaterialen, psychosociale ondersteuning en veilige ruimtes voor kinderen. Deze dragen ertoe bij dat in conflictsituaties kinderen weer kind kunnen zijn.

In humanitaire noodsituaties en langdurige crisissen vangt UNICEF kinderen op in kindvriendelijke ruimtes en verstrekt noodpakketten met leer- en spelmaterialen. Alleen al het afgelopen jaar hebben deze noodpakketten meer dan 800.000 kinderen in nood ondersteund.

Blijf op de hoogte van onze activiteiten in België en in de wereld