Trefwoorden

De moeilijke weg naar school in Palestina

Bijna alle Palestijnse kinderen tussen 6 en 9 zitten op de schoolbanken, maar tegen de leeftijd van 15 jaar stoppen 25% van de jongens en 7% van de meisjes met school. Om op school te geraken; moeten ze voorbij checkpoints en wegversperringen. En dat zijn niet de enige obstakels die ze op hun weg naar school vinden.

Marwan steekt een checkpoint over in Hebron, Palestina. “Als deze checkpoint gesloten is, ga ik naar de volgende om op school te geraken,” zegt Marwan, 14 jaar.
UNICEF/UN0222686/Izhiman

Marwan woont in Hebron, op de Westelijke Jordaanoever. Hij woont in het stadsdeel dat bekend staat als de H2 sector, omgeven door militaire checkpoints. Er wonen naar schatting 40.000 van de in totaal 250.000 inwoners van Hebron onder quasi permanente controle.

Om hun school te bereiken moeten Marwan en zijn klasgenoten langs de veiligheidscontroles die het H2 gebied omgeven, en dit twee keer per dag.
Soms kan het tot spanningen komen, of worden de kinderen druppelsgewijs doorgelaten, waardoor ze te laat in de klas aankomen. Vooral tienerjongens worden vaak tegengehouden en ondervraagd. Ook intimidatie en misbruik door veiligheidsdiensten en kolonisten maken deel uit van de tocht die ze twee keer per dag moeten afleggen.

Een veilige weg naar school

“Als ik naar school ga, wacht ik eerst op mijn twee vrienden, zodat we samen kunnen gaan. Natuurlijk denk ik vaak na over deze situatie, en benijd ik soms andere kinderen die onbezorgd naar school kunnen gaan,” vertelt hij, terwijl hij op het dak van zijn huis zit.

Het is nu zomervakantie, maar toch is hij in een schoolboek aan het lezen om bij te blijven. Op het dak vindt hij de rust die moeilijk te vinden is in of rondom het huis.

“Overdag kan ik niet studeren […] dus normaal gezien wacht ik tot iedereen slaapt, zodat het rustig is en zodat ik kan werken voor school,” vertelt Marwan.

Hij woont samen met zijn ouders, vijf broers en zussen, zeven familieleden van zijn oom en nog een andere familie van drie.

Zijn vader, Mufid, steunt zijn zes kinderen volledig in hun ambitie om verder te studeren, maar het heeft zijn prijs. “Ik ben trots op mijn kinderen, maar ik maak we voortdurend zorgen over de situatie hier. Ik vraag me af welke invloed dit op hun leven zal hebben.

UNICEF en zijn partners zorgen voor bescherming voor zowat 8000 kinderen op de Westelijke Jordaanoever. Aan de checkpoints en onderweg zijn vrijwilligers aanwezig om de kinderen naar school te begeleiden.

“Het enige wat we doen is er zijn voor hen, maar het helpt het aantal confrontaties en het oponthoud te verminderen,” vertelt Katya*, een vrijwilliger uit Zwitserland.

Marwan zit op het dak van zijn huis om te studeren. Op deze plek heeft hij de nodige rust die zo moeilijk te vinden is in of rondom het huis. Hij woont samen met zijn ouders, vijf broers en zussen, zeven familieleden van zijn oom en nog een andere familie van drie.
UNICEF/UN0222667/Izhiman

Niet opgeven

Marwan is vastbesloten: hij wil niet dat het conflict zijn studies beïnvloedt.

“Ik moet naar school blijven gaan. Het is mijn enige kans om te groeien en om me te ontwikkelen,” vertelt hij. “Later wil ik graag fotograaf worden, dus ik heb een diploma nodig.”

Voor sommige kinderen en hun families, kan de uitdaging te groot zijn, waardoor ze stoppen met school. Vooral tienerjongers lopen het grootste risico te stoppen met school.
Marwan heeft dus statistisch gezien de ‘risicoleeftijd’ bereikt, maar hij heeft alle vertrouwen in zijn onderwijsparcours. “Ik heb geen problemen om te studeren maar de grootste uitdaging is op tijd te komen, door de hele situatie hier.”

Voor ieder kind, het recht op veilig en kwaliteitsvol onderwijs

Marwan met zijn 8-jarig broertje, Hamid, naderen een checkpoint die aan het eind van hun straat ligt. – UNICEF/UN0222675/Izhiman

Checkpoints zijn maar een van de vele oorzaken die ervoor zorgen dat jongeren in Palestina de schoolbanken vroegtijdig verlaten. Zo is er ook de lage kwaliteit van het onderwijs, armoede en het fysieke en emotionele geweld in scholen.

Het recente UNICEF-rapport ‘State of Palestine: Country Report on Out of School Children’, opgesteld in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs van de staat Palestina, geeft een overzicht van de voornaamste obstakels voor jongeren, maar ook welke actie moet worden ondernomen om kinderen op de schoolbanken te houden, ze terug in het onderwijssysteem te integreren en ze veilig te laten leren.

*Naam aangepast ter bescherming van de identiteit