Trefwoorden

De Mozart van Jemen: hoe Ahmed zijn levensvreugde terugvond door muziek

“Op school noemen de leerkrachten mij Mozart en mijn klasgenoten vragen me steeds weer om iets te spelen. Als ik viool speel, heb ik het gevoel dat ik met een goede vriend praat, en word ik blij.”

Als je hem zo vol vertrouwen achter de microfoon ziet zitten, kan je amper geloven dat Ahmed Tariq Abdullah Saleh traumatische ervaringen heeft doorstaan. Nochtans heeft hij hard moeten werken om zijn droom te realiseren en muziek te kunnen spelen. Tegenwoordig speelt de 12-jarige jongen uit Aden viool en piano en treedt hij op tijdens concerten. Hij is ook regelmatig te gast bij Radio Lana, een lokaal radiostation, voor het programma ” Talented children Live”. Kinderen kunnen er met elkaar praten over hun dagelijks leven en over hun angsten in het door conflicten verscheurde Jemen.

Vorig jaar was Ahmed nog een heel andere jongen. Als vijfdejaarsstudent aan de Comprehensive International School of Aden mengde hij zich niet onder de andere studenten. Meestal zat hij alleen op de schoolplaats. Het verdriet stond in zijn ogen te lezen.

Ahmed woont bij zijn mama, die geen werk heeft. Ook zijn tante woont bij hen. Ze onderhoudt hen allebei met het salaris dat ze verdient als leerkracht. Zijn vader verliet hen toen hij nog heel klein was. Ahmed herinnert zich nog toen de oorlog in Aden begon. “Ik herinner me de geluiden van de beschietingen, de explosies en de mensen die rondrenden op straat. Hij was zo getraumatiseerd dat hij maandenlang stopte met praten.

Het is vooral te danken aan de muziek dat Ahmed zich herstelde. “Ik heb nog steeds nachtmerries. Maar als ik wakker word, neem ik mijn viool en begin ik te spelen. Het is als praten met een goede vriend. De muziek voert me naar een andere wereld, waar geen oorlog is”, zegt Ahmed, terwijl hij zijn viool stevig tegen zich aanklemt.

“We zijn enorm trots op Ahmed. Hij is een uitstekende leerling en dankzij zijn veerkracht slaagde hij erin zijn trauma’s te overwinnen. Hij gaf nooit op en vond via de muziek zijn levensvreugde terug”, vertelt Ahlam, een van Ahmed’s leerkrachten.

Het Artist Forum van UNICEF

Assrar, zijn tante, steunt hem onvoorwaardelijk. “Ik heb altijd in Ahmed geloofd. Ondanks alles wat hij heeft meegemaakt, zie je de passie en vastberadenheid in zijn ogen als hij muziek speelt. Ik zal altijd achter hem staan en hem blijven aanmoedigen om zijn dromen te realiseren”, zegt Assrar.

Daarom nam ze samen met Ahmed’s leraren contact op met UNICEF. Zo kon hij zich aansluiten bij het Artist Forum, dat in 2018 werd opgericht door UNICEF, met de bedoeling positieve gedragsverandering te promoten door kunst en muziek. 25 kinderen en jongeren uit de muziek-, schilder- en toneelafdelingen van het Institute of Arts of Aden maken momenteel deel uit van dit platform. Momenteel zijn ze aan het repeteren voor hun volgende publieke optreden, dat deze zomer in Aden zal plaatsvinden.

25 jonge kunstenaars zijn door UNICEF geselecteerd en opgeleid om deel te nemen aan de activiteiten van het Artist Forum of Aden.

De jonge artiesten krijgen niet alleen ondersteuning van UNICEF om hun passie te ontwikkelen en hun vaardigheden te verfijnen – muzikanten krijgen bijvoorbeeld instrumenten, zodat ze zo vaak mogelijk kunnen oefenen. Ze krijgen ook technieken aangereikt om hun kunst te gebruiken om hun gemeenschap te bereiken met levensreddende boodschappen. De jonge muzikanten en artiesten nemen vervolgens deel aan allerlei activiteiten, zoals concerten, sportevenementen en publiekstheater om mensen te informeren en sensibiliseren over onderwerpen als cholera, vaccinatie, het belang van handwassen en andere levensreddende gezondheids- en hygiënepraktijken.

Muziekconcerten zijn een van de instrumenten die UNICEF gebruikt om de bevolking te sensibiliseren over hoe cholera kan voorkomen worden en wat ze moeten doen als ze de ziekte hebben.

“De muzikanten die deelnemen aan het Kunstenaarsforum hebben een directe relatie met hun gemeenschap en treden gemakkelijk met hen in contact, door middel van muzikale en andere outreachende evenementen. We gebruiken deze communicatietechnieken en andere methoden voor gedragsverandering om ervoor te zorgen dat we de gemeenschap kunnen bereiken met de kennis en goede praktijken die nodig zijn om levens te redden”, zegt Ansar Rasheed, Communication for Development Officer van UNICEF Aden field office.

Muziek gaf Ahmed niet alleen zijn levensvreugde terug, het gaf hem ook de kans zich naar anderen te openen. Ahmed werd gered door kunst, nu is hij degene die zijn kunst ten dienste stelt van anderen.

Ahmed met zijn klasgenoten tijdens hun diplomauitreiking. Ahmed werd eerste van zijn klas bij de laatste examens. ©UNICEF Jemen/2019/Antar Rasheed

“Ik zou willen dat alle kinderen iemand hebben met wie ze kunnen praten over hun angsten, maar ook dat ze iets hebben wat ze graag doen waarop ze zich kunnen concentren, en dan komt het wel goed,” zegt Ahmed op de Radio Lana. Zo sluit hij vandaag het programma af, met een inspirerend verhaal van hoop en veerkracht, niettegenstaande hij op een van de vreselijkste plekken op aarde woont om kind te zijn.

Blijf op de hoogte van onze activiteiten in België en in de wereld