Trefwoorden

Kinderen in Jemen bouwen verder aan hun toekomst in door UNICEF ondersteunde leercentra

Door het conflict in Jemen gaan 2 miljoen kinderen niet naar school. Scholen zijn buiten gebruik, leerkrachten worden niet betaald en ouders houden hun kinderen thuis uit angst voor het geweld. Omdat zonder onderwijs hun toekomst op losse schroeven staat, stelt UNICEF alles in het werk om zoveel mogelijk kinderen toch een plaats te geven op de schoolbanken. Shatha en Ashraf zijn twee van hen.

Shatha neemt samen met haar klasgenoten deel aan educatieve en recreatieve activiteiten in de Sinan Hatroum School in Sana’a, ©UNICEF Yemen/2018/Ahmed Aldobhani.

Shatha Abdul Aziz is 13 jaar oud. Haar familie moesten Hodeidah ontvluchten, de stad waar ze opgroeide, toen de gevechten er vorig jaar opnieuw oplaaiden. Ze vonden hun toevlucht in de hoofdstad Sana’a, maar moesten helemaal van nul beginnen. “We hebben ons huis en alles wat we hebben moeten achterlaten om te vluchten voor de oorlog”, vertelt Shatha.

Het jonge meisje zat op dat moment in de 7de graad op de dorpsschool en het was voor haar uiterst belangrijk om zo snel mogelijk terug naar school te kunnen gaan. Ze gaat nu naar een van de leercentra die worden ondersteund door UNICEF in Sana’a. Ze krijgt er bijlessen om de achterstand die ze heeft opgelopen in te halen, en krijgt er ook psychologische opvolging.

Shatha, 13 jaar, is gevlucht uit Hodeidah. Ze is aan het knutselen in een leercentrum in Sana’a. ©UNICEF/2018/Ahmed Aldobhani.

Toen ze vorige zomer voor het eerst naar het leercentrum ging in de Sinan Hatroumschool, voelde ze zich niet op haar gemak. “Ik voelde me triest en ik zat altijd alleen in de klas. Ik schaamde me omwille van mijn huidskleur”, vertrouwt Shatha ons toe.

Maar haar lerares, Aman Salam, zag meteen dat ze het moeilijk had. “Tijdens de ludieke en recreatieve activiteiten, die worden georganiseerd om de kinderen psychosociale ondersteuning te geven, hield Shatha zich steevast op de achtergrond. Ze aarzelde om zich voor te stellen aan haar klasgenootjes en om met hen te spelen”, vertelt Aman.

In het leercentrum in de Sinan Hatroum School in Sana’a kunnen leerlingen deelnemen aan allerlei activiteiten, zoals schilderen, naaien en knutselen. ©UNICEF Yemen/2018/Ahmed Aldobhani

Shatha’s leerkracht gaf niet op en hielp het introverte meisje om meer zelfvertrouwen te krijgen en om zich makkelijker te integreren. “Mijn lerares zei me dat ik een mooie glimlach heb, en dat ik die meer moet tonen. Ze spoorde me aan deel te nemen aan de activiteiten”, herinnert Shatha zich. Het verlegen meisje werd zekerder van haar stuk, vooral nadat ze een wedstrijd had gewonnen in het kader van de lessen levensvaardigheden.

“Nu heb ik veel vrienden. We ontbijten en we spelen samen”, vertelt Shatha, terwijl ze breeduit glimlacht. “Ik hoop dat ik snel terug naar huis kan en dat ik daar ook naar een leercentrum kan gaan”.

Psychosociale en educatieve ondersteuning helpen Ashraf zijn beperking te overwinnen

Ashraf ,17 jaar, neemt deel aan activiteiten in een leercentrum in de Ibn Majed School in Sana’a, ©UNICEF Yemen/2018/Ahmed Aldobhani.

In een ander leercentrum dat wordt ondersteund door UNICEF, heeft Ashef een gelijkaardig verhaal. Ashraf Aref Al-Hammadi zit in de achtste graad. Hij werd geboren met een beperking die werd veroorzaakt door een neonatale ziekte. Dit heeft een invloed op zijn mobiliteit en zijn spraakvermogen.

Zijn ouders hadden niet de financiële middelen om hem naar een gespecialiseerde school te sturen. De jongen ging dan ook naar een publieke school tot zijn 15de. Zijn vader, die wiskundeleraar is, hoorde van het door UNICEF ondersteund leercentrum dat bij hen in de buurt de deuren opende, in de Ibn Majed School. Hij overtuigde Ashraf meteen om deel te nemen aan de activiteiten in het centrum.

Hoewel hij eerst bang was om de nieuwe kinderen te ontmoeten, voelde Ashraf zich in veiligheid van zodra hij in het centrum aankwam. “Ik kom graag naar het centrum en de leerkrachten zijn heel vriendelijk. Ik kan hier mijn hobbies uitoefenen en voetbal spelen met de andere leerlingen”.

Ashraf studeert wiskunde samen met zijn vader aan de hand van een elektronisch bord, ontwikkeld door het innovatielab in de school, om het leerproces te vergemakkelijken, ©UNICEF Yemen/2018/Ahmed Aldobhani.

Ashraf neemt nu actief deel aan alle sportieve en culturele activiteiten waarbij hij steeds gepersonaliseerde psychosociale ondersteuning krijgt van zijn leerkrachten.

Het bijzondere aan het leercentrum van de Ibn Majed School, is dat wetenschappen er een heel belangrijke rol spelen. Zo opende de school een innovatielab, waar leerlingen worden aangemoedigd hun wetenschappelijke vaardigheden te ontwikkelen. Ashraf nam met de hulp van zijn vader deel aan een project om de tafels van vermenigvuldiging aan te leren aan de hand van een elektronisch lichtbord, ontwikkeld in het innovatielab.

“Ik ben heel erg trots op mijn zoon en ben blij te zien dat hij actiever is geworden, sinds hij naar het leercentrum komt”, vertelt zijn vader. “Ik wil alle sociale werkers en leerkrachten bedanken die Ashraf steunen en die hem de psychologische begeleiding geven die hij nodig heeft.”

Ashraf speelt schaak met zijn vrienden in het Ibn Majed leercentrum in Sana’a, ©UNICEF Yemen/2018/Ahmed Aldobhani.

De gevolgen van het conflict op het onderwijs

De impact van het conflict in Jemen slaat diepe wonden. Het land dreigt zijn jongste generatie te verliezen door geweld, ontheemding, armoede en analfabetisme. In cijfers:

  • Een school op vijf kan niet langer gebruikt worden omdat ze verwoest is, gebruikt wordt door de strijdende partijen of als opvangplaats dient voor ontheemde families.
  • De meeste leerkrachten van publieke scholen zijn al meer dan twee jaar niet meer betaald. Hierdoor lopen 4 miljoen kinderen gevaar niet langer naar school te kunnen gaan. Daardoor lopen ze weer een hoger risico uitgehuwelijkt te worden.
  • Minstens 2 miljoen kinderen, of 1 kind op 3, gaan momenteel niet naar school in Jemen.

Met de steun van zijn partners, zet UNICEF zijn programma’s verder om te zorgen voor kwaliteitsvol onderwijs voor kinderen in het hele land.

In 2018 kregen meer dan 157.000 kinderen die getroffen zijn door het conflict toegang gekregen tot onderwijs dankzij tijdelijke leerruimtes, scholen die opnieuw werden opgeknapt, en schoolbeurzen.

In 2019 zetten we ons werk verder om ervoor te zorgen dat minstens 639.000 kinderen hun onderwijs kunnen verderzetten en een kans krijgen op een betere toekomst.

Onderwijs is niet alleen van vitaal belang om de tolerantie die gemeenschappen samenhoudt, te herstellen; het is ook een belangrijk hulpmiddel om kinderen te helpen de gevolgen van geweld en verlies te overwinnen en hen een kans te geven op een betere toekomst.

Je kan ook helpen door een gift te doen voor de kinderen in Jemen