Nepal: terug naar school voor Laxmi Giri, 16

Door Avinashi Paudel

Balephi, Sindhupalchowk, 31 mei 2015

Jong meisje Nepal 2015
© UNICEF/PFPG2015-3270/Karki
Jong meisje Nepal bereidt ontbijt voor
© UNICEF/PFPG2015-3269/Karki

De laatste dag van mei leek voor de 16-jarige Laxmi Giri in niets op de dagen voordien. Ze stond op met de zon, veegde de vloer in de twee kamers van haar tijdelijke onderkomen en vervolgens maakte ze uien en kalebassen schoon voor het ontbijt.

Meisje Nepal glimlacht
Janaki Giri, 10 jaar. © UNICEF/PFPG2015-3267/Karki

Haar zus Parbati ging water halen en haar jongste zus Janaki haalde hout uit de schuur.

Meisjes in Nepal eten hun ontbijt
De drie zusjes Laxmi, Parbati en Janaki Giri eten hun ontbijt in hun tijdelijk onderkomen. © UNICEF/PFPG2015-3282/Karki

Was dit een dag geweest zoals alle andere in die voorbije maand, dan zouden de drie zussen, na hun stevige currymaaltijd, vertrokken zijn met sikkels en touwen. Ze zouden helemaal tot boven in Phulpingdanda getrokken zijn om er veevoer te halen.

Maar op deze bewuste dag haalden ze hun schoolboeken onder het stof vandaan, ze trokken hun frisgewassen uniformen aan, maakten elkaar een paardenstaart en vlechtjes en daalden ten slotte de heuvel af naar hun school in het dorp Balephi, in het district Sindhupalchowk.

De middelbare school van Shree Balephi zou haar deuren opnieuw openen na een onderbreking van vijf weken door de aardbevingen in Nepal. De aardbeving van 25 april had een kracht van 7,8 op de schaal van Richter. De klaslokalen van de school raakten zwaar beschadigd net als nog eens 32.000 klaslokalen in andere gebieden die door de aardschok getroffen werden.

Iedereen steekt de handen uit de mouwen

Laxmi kwam samen met haar zussen op school aan. Ze droeg trots een rode tika op haar voorhoofd als geluksbrenger voor de dag (zie foto helemaal boven). Het viel Laxmi al meteen op hoeveel volk er samengekomen was in de maïsvelden rond de school. Ze ging dichterbij en zag enkele leerkrachten gaten graven, verschillende leden van het bestuur van de school bamboe doorzagen en ten slotte enkele ouders uit de buurt het maïsveld opruimen. Haar klasgenote Ramesh Shrestha zag ze een leerkracht helpen met het oprichten van een paal. Op dat moment besefte ze dat iedereen aan het samenwerken was om snel tot een geïmproviseerde school te komen.

Terug naar school Nepal 2015
Een leerling en twee leraren bouwen de structuur van de school-tent. © UNICEF/PFPG2015-3276/Karki
Terug naar school Nepal 2015
Leerlingen en leraars dragen de tent-school om haar op de gekozen plaats te installeren. © UNICEF/PFPG2015-3278/Karki
Terug naar school Nepal 2015
© UNICEF/PFPG2015-3275/Karki
Terug naar school Nepal 2015
© UNICEF/PFPG2015-3279/Karki

Het gezicht van Laxmi begon nog meer te stralen bij het zien van haar leerkrachten en beste vrienden.

Terug naar school Nepal 2015
© UNICEF/PFPG2015-3277/Karki

De leerlingen van Laxmi’s klas kwamen meteen in actie en hielpen schrijftafels, banken en tapijten naar de tent te brengen. Omdat iedereen zo goed meehielp, was de school al na anderhalf uur klaar!

Terug naar school Nepal 2015
De leraars praten met de leerlingen. © UNICEF/PFPG2015-3280/Karki

Iets na 11 uur verzamelden de leerlingen in de school en begonnen ze het volkslied te zingen. Hun stem trilde, vol triomf en passie. Daarna gingen de leerkrachten samen met de kinderen in de tent zitten. Ze spraken over hun gevoelens en over hoe de aardbevingen hun leven veranderd hebben.

Levenslessen

De kinderen uit Balephi zijn niet alleen getuige geweest van verwoesting en vernieling; uit de aardbevingen hebben ze ook blijvende levenslessen getrokken.

Nabina Ban, een leerling uit Laxmi’s klas, doet haar verhaal. Ze was het gras aan het kortwieken op een steile helling toen de tweede aardbeving toesloeg:

Ik denk niet dat ik in mijn leven ooit nog bang zal zijn, nu ik zo drie enorm zware aardschokken meegemaakt heb. Ik zocht meteen een veilige plaats op. Van daaruit zag ik dat de weg meer naar beneden in tweeën spleet en de helling boven mij begon weg te zakken.

Ze denkt aan haar vriendin Amita, wiens lichaam na de aardbeving onder een bed werd gevonden, en voegt er nog aan toe: “Het heeft geen enkele zin om je onder een houten bed te verstoppen als het hele huis op instorten staat.” Laxmi Giri heeft hieruit een les getrokken: in de toekomst moeten huizen in de dorpen op een andere manier gebouwd worden. “Er moet genoeg open ruimte tussen zijn, zodat iedereen een veilige plek kan opzoeken zonder allerlei hindernissen te moeten ontwijken.”

School is niet alleen een gebouw; ze is ook een mentaliteit

Terug naar school Nepal 2015
De directeur van de school Hari Sharan Nepal © UNICEF/PFPG2015-3281/Karki

De leerkrachten van de middelbare school Shree Balephi hebben de handen in elkaar geslagen om een veilige en gunstige leeromgeving te creëren voor de kinderen. Directeur Hari Sharan Nepal vertelt:

We zullen gratis schoolboeken en uniformen aanbieden. Binnenkort gaan we ook tijdelijke toiletten bouwen. De ouders zullen uitgenodigd worden voor een vergadering en we zullen bij hen thuis langsgaan om schoolverzuim te ontmoedigen.

De leerkrachten willen graag geld bijeenleggen om ventilatoren te kopen voor in de tenten. Voor extra steun hebben ze contact opgenomen met de dienst Onderwijs van het district. Leerkracht Balram Khanal vat de idee achter deze terugkeer naar school mooi samen:

Een school is niet alleen een gebouw; ze is ook een mentaliteit. Het is dan ook onze verantwoordelijkheid om deze te behouden, wat er ook gebeurt.

De noden blijven enorm hoog

Laxmi Giri en haar vrienden van de middelbare school Shree Balephi hebben geluk, net zoals de leerlingen uit 137 andere scholen op dit moment. Duizenden andere kinderen moeten echter nog wachten tot hun school weer opengaat. In het totaal zouden nog 4.668 scholen heropgebouwd moeten worden in de zwaarst getroffen districten. Je kan ons daarbij helpen:

Steun de kinderen van Nepal
Word Meter of Peter

Terug naar school Nepal 2015
De leerlingen van de middelbare school Shree Balephi gaan naar huis na hun eerste schooldag. © UNICEF/PFPG2015-3265/Karki