Het bezoek werd georganiseerd door UNICEF België in samenwerking met het team van UNICEF Vietnam. Het bezoek startte in Hanoi en ging van daaruit naar de provincie Lao Cai , in het noordwesten van het land.
De aandacht ging uit naar programma's van UNICEF op het vlak van onderwijs, voeding, mentale gezondheid en armoede. De Koningin kreeg ook de kans te praten over mentaal welzijn met kinderen en jongeren.
Als pleitbezorgster van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties vroeg de Koningin tijdens haar bezoek ook aandacht voor de realisatie van deze doelstellingen.
Als een van de meest dynamische opkomende landen in Azië boekte Vietnam de afgelopen 30 jaar een opmerkelijke sociaaleconomische vooruitgang. Hervormingen stimuleerden een economische transformatie en stuwden het land naar de status van lager-middeninkomensland. Ook op het vlak van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) ging het land vooruit. Toch blijven nog teveel mensen uitgesloten van de snelle groei naar een moderne, verbonden economie. Vooral etnische minderheden en mensen op het platteland blijven achterop.
Uitdagingen
Armoede blijft een belangrijk aandachtspunt, met name voor gezinnen op het platteland en gezinnen van etnische minderheden, die veel meer armoede kennen dan andere groepen. Deze groepen worden geconfronteerd met hardnekkige problemen zoals een beperkte toegang tot financiering en openbare diensten, waaronder onderwijs. Multidimensionele kinderarmoede blijft hoog, namelijk 14,5 %.
Ondervoeding bij kinderen is een bijzondere uitdaging. Bijna één op de vijf kinderen jonger dan 5 jaar heeft een groeiachterstand. Bijzonder zorgwekkend zijn de percentages van ondervoeding bij kinderen van etnische minderheden: één op de drie kinderen van etnische minderheden is ondervoed en één op de vijf heeft ondergewicht. Jaarlijks worden meer dan 200.000 kinderen het slachtoffer van ernstige acute ondervoeding. 90 procent daarvan wordt niet behandeld.
Ongelijke toegang tot onderwijs van goede kwaliteit blijft bestaan voor verschillende etnische en sociaaleconomische groepen, zoals migrantenkinderen en kinderen in afgelegen en moeilijk bereikbare gebieden. Een aanzienlijk aantal kinderen van etnische minderheden gaat niet naar school door armoede, vroegtijdige huwelijken en de druk om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Onderwijs van slechte kwaliteit in gebieden met etnische minderheden leidt tot slechte leerresultaten en hoge uitvalpercentages. Afstandsonderwijs tijdens de COVID-19-pandemie bracht de grote digitale kloof aan het licht. In afgelegen gebieden heeft 67 % van de schoolkinderen geen online onderwijsmogelijkheden en maakt 93 % van de leerkrachten geen gebruik van digitale technologie in de klas. Werkgevers hebben moeite om afgestudeerden met essentiële vaardigheden te vinden.
Tussen 8 en 29 procent van de kinderen en jongeren kampt met mentale gezondheidsproblemen. Jongeren ouder dan 15 jaar en meisjes hebben meer kans op dergelijke problemen. COVID heeft de brede mentale gezondheidsproblemen waarmee kinderen en adolescenten worden geconfronteerd - eenzaamheid, stress, angst, verdriet - verscherpt onder de aandacht gebracht. Een grote studie uit 2022 over geestelijke gezondheid en onderwijs heeft uitgewezen dat kinderen en adolescenten met een hoge mate van schoolgerelateerde druk kampen, zowel door de eisen die de school stelt als door de eisen van hun ouders.
Voor de bezoeken aan de projecten van UNICEF Vietnam reisde Hare Majesteit naar Lao Cai, een bergachtige provincie in het noorden van Vietnam, die tot de armste van het land behoort en waar de meerderheid van de inwoners afkomstig is uit etnische gemeenschappen.
Kansengelijkheid staat centraal in de onderwijsprogramma’s van UNICEF, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbare kinderen, waaronder meisjes en jongens die tot een etnische minderheid behoren.
Te veel kinderen van etnische minderheden gaan niet naar school door armoede. Ze zijn vaak het slachtoffer van vroegtijdige huwelijken of krijgen druk om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Ook is het onderwijs in afelegen gebieden waar etnische minderheden wonen vaak van slechte kwaliteit. Dit leidt tot slechte leerresultaten en hoge uitvalpercentages.
In Sapa, waar de Koningin een school bezocht, bestaat een van de voornaamste activiteiten van UNICEF erin om onderwijs te garanderen voor ieder kind, in het bijzonder voor kinderen van ethnische minderheden. Samen met de overheid en met lokale partners, voorziet UNICEF schoolmateriaal en geven we opleidingen aan leerkrachten zodat ze tweetalig onderwijs kunnen geven.
Tijdens het eerste bezoek kreeg Hare Majesteit een innovatief onderwijsprogramma te zien om kinderen vertrouwd te maken met digitale apparatuur.
Hare Majesteit maakte kennis met nieuwe methodes die, met de steun van UNICEF, worden ingezet door het ministerie van Onderwijs en Opleiding om de kwaliteit van het onderwijs en de digitale geletterdheid bij de jongste meisjes en jongens van etnische minderheden te verbeteren. Ze volgde een les mee waar Augmented Virtual Reality (AVR) wordt ingezet om de nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen zodat ze al spelend leren en vaardigheden verwerven.
Het gaat om een proefprogramma dat wordt uitgerold in kleuterklassen en in de eerste jaren van de basisschool om de digitale kloof te dichten voor kinderen die in afgelegen, bergachtige gebieden wonen. Het zorgt er ook voor dat kinderen uit etnische minderheden, die te vaak uitvallen en de lagere of middelbare niet afmaken, de best mogelijke start van hun schoolcarrière krijgen.
Hare Majesteit bracht een bezoek aan ons programma voor tweetalig onderwijs op basis van de moedertaal (Mother Tongue Based Bilingual Education of MTBBE) dat inspeelt op de rijke taalkundige en culturele context van Vietnam.
Kinderen leren sneller in hun moedertaal. Om de kwaliteit van het onderwijs voor alle kinderen te verbeteren werkt UNICEF daarom samen met het ministerie van Onderwijs om kinderen van etnische minderheden van wie het Vietnamees niet hun eerste taal is, tweetalig onderwijs te geven. Geleidelijk aan wordt het Vietnamees de primaire onderwijstaal.
Deze aanpak is heel doeltreffend om de leerresultaten van kinderen in zowel hun moedertaal als in het Vietnamees te verbeteren. Het is een oplossing om taalbarrières voor leerlingen uit etnische minderheden weg te nemen en hen gelijke toegang tot onderwijs te geven.
Hoewel het aantal kinderen onder de vijf jaar met groeiachterstand sinds de jaren negentig gestaag is gedaald in Vietnam, blijft het nog steeds een belangrijk aandachtspunt, vooral in afgelegen gebieden, waar etnische minderheden wonen.
Lao Cai is een van die gebieden. Kinderen lopen groeiachterstand op doordat ze te weinig voeding krijgen of voeding van slechte kwaliteit. Ook een sleche hygiëne en verzorging thuis spelen een rol.
Een van de belangrijkste doelstellingen van UNICEF is ondervoeding bij jonge kinderen bestrijden. Bijna 67% van de kinderen onder de vijf jaar is ondervoed. Het probleem is niet noodzakelijkerwijs het gebrek aan voedsel, maar eerder de kwaliteit ervan.
Om dit probleem op te lossen werkt UNICEF samen met lokale partners op twee manieren: we delen vitamine A-tabletten uit, bijvoorbeeld tijdens routinevaccinaties, en op lange termijn probeert UNICEF de eetgewoonten van ouders te veranderen en geven we advies aan moeders om ondervoeding bij hun kinderen te voorkomen.
UNICEF zet zich al jaren in om de ondervoedingscijfers bij kinderen terug te dringen. UNICEF ondersteunt voedingsclubs in Lao Cai om de kennis over voedzame maaltijden te vergroten. Ouders krijgen er tips over voedzame ingrediënten die beschikbaar zijn op de lokale markt en advies over hoe ze ze kunnen verwerken tot voedzame maaltijden voor jonge kinderen. Ook wordt exclusieve borstvoeding aanbevolen in de eerste zes maanden.
Hare Majesteit de Koningin bezocht een van deze voedingsclubs, waar ze enkele moeders ontmoette die deelnemen aan de sessies. De clubs werden aanvankelijk met de steun van UNICEF opgestart, maar worden nu gerund door de lokale gemeenschap.
De voedingsclubs zijn een voorbeeld van hoe methodes door UNICEF op kleine schaal worden getest en vervolgens door de overheid op grotere schaal worden uitgerold om nog meer kinderen te bereiken.
De statisteken rond mentaal welzijn bij jongeren in Vietnam zijn alarmerend. Armoede, geweld, misbruik, sociale gendernormen, druk op school en stress hebben allemaal grote gevolgen voor het mentaal welzijn van kinderen en jongeren. Door de COVID-19 pandemie zijn de geestelijke gezondheidsproblemen onder kinderen en adolescenten zoals in de rest van de wereld ook in Vietnam toegenomen.
In Vietnam zegt 1 op de 5 kinderen en jongeren slachtoffer te zijn geweest van online pesten en driekwart weet niet waar ze hulp kunnen zoeken. Meer dan 72% van de kinderen van 1 tot 14 jaar krijgt thuis te maken met gewelddadige opvoedingspraktijken. Emotioneel misbruik door negatieve opvoedingspraktijken is nefast voor het zelfvertrouwen, het gevoel van eigenwaarde en het gevoel van veiligheid bij kinderen.
Hoewel lijfstraffen op school verboden zijn, is meer dan de helft van de kinderen onder de 8 jaar er al getuige van geweest. Jongens lopen aanzienlijk meer kans op lichamelijke straffen en fysiek pesten, terwijl meisjes een groter risico lopen op vernedering en seksueel geweld.
Op haar laatste dag in Vietnam sprak Hare Majesteit met een groep jongeren over hun bezorgdheden, hun ideeën en hun hoop voor de toekomst.
Het verbeteren van het mentaal welzijn van kinderen en jongeren is een gedeelde prioriteit voor UNICEF Vietnam en voor Hare Majesteit.
Hare Majesteit was verheugd over het werk dat wordt verzet om een positieve geestelijke gezondheid te bevorderen, door kinderen en jongeren te helpen een gezonde levensstijl aan te nemen en te behouden.
Ze moedigde UNICEF en zijn partners aan nog meer inspanningen te leveren, onder meer door de budgetten voor mentaal welzijn te verhogen, mentaal welzijn in alle sociale sectoren te integreren en de verwijzingssystemen in gezondheidsinstellingen, scholen en sociale diensten te verbeteren.