U-report: een succesformule met domino-effect
U-report is een realtime berichtenplatform dat beschikbaar is via Twitter, Facebook en via SMS. Het is een tool waarmee jongeren hun opinies luider kunnen laten klinken en hdeelnemen aan het publieke debat.
De innovatieve tool bestaat uit drie componenten:
- Een enquête-onderdeel waarmee jongeren hun mening kunnen geven over sociale kwesties.Via het platform verzamelen we rechtstreeks informatie van kinderen en jongeren, of van hun ouders. Deze informatie wordt gebruikt om het beleid en onze programma’s te verbeteren.
- Een informatie-uitwisselingsgedeelte waarmee jongeren vragen kunnen stellen of verslag kunnen doen van gebeurtenissen die plaatsvinden in hun omgeving of gemeenschap. Via een live chat met experten, krijgen ze binnen de 24 uur antwoord op hun vragen. Ook kunnen we via deze weg in real time levensreddende informatie sturen, bijvoorbeeld in noodsituaties.
- Het discussie-gedeelte ten slotte stelt de jongeren in staat contact te onderhouden met vrienden of andere mensen van hun leeftijd en te discussiëren over onderwerpen die hen nauw aan het hart liggen.
U-report in Ivoorkust
U-report is ondertussen al uitgerold in 38 landen en in 2017 startte ook Ivoorkust met U-reporting. Ondertussen zijn er meer dan 278.000 gebruikers, of ‘megafoons’ zoals ze daar worden genoemd, die zijn geregistreerd op het innovatieve mobiliseringsplatform. Samen buigen ze zich over de problemen, uitdagingen en zorgen waar ze mee te maken krijgen.
Het team dat verantwoordelijk is voor het U-report bestaat vooral uit jonge influencers die getuigen over hun persoonlijke ervaringen en nieuwe ideeën aanbrengen. Ze maken gebruik van social media om meer engagement te bekomen en ze stellen hun expertise ten dienste van het platform.
U-Reporters ondernemen actie om slachtoffers bij te staan
In juni 2018 leidde intense regenval in Abidjan, hoofdstad van Ivoorkust, tot overstromingen en landverschuivingen. Zoals vaak liepen de meest kwetsbare mensen, de grootste risico’s.
Om families te waarschuwen gebruikte UNICEF Ivoorkust U-report om levensreddende informatie te delen. Een BOT, of geautomatiseerd informatiecentrum, bood 24/7 informatie voor, tijdens en na de overstromingen, en gaf ook mee wie te contacteren in geval van nood.
Het informatiecentrum dat werd opgezet tijdens de overstromingen die Abidjan troffen in juni 2018 werd meer dan 25.000 keer geraadpleegd door jongeren in minder dan twee weken.
Na de overstromingsramp in Abidjan gingen U-reporters de straat op om getroffen families te helpen met schoonmaken en hun overgebleven bezittingen te redden. Ze maakten de verstopte rioleringen vrij en voerden campagne om mensen in hun omgeving aan te sporen hetzelfde te doen.