Ter gelegenheid van de Werelddag voor Menstruele Hygiëne worden in het nieuwe rapport, “Vooruitgang op het gebied van drinkwater, sanitaire voorzieningen en hygiëne in scholen: speciale aandacht voor menstruele gezondheid”, van UNICEF en de WHO voor het eerst nieuwe nationale gegevens over menstruele gezondheid en hygiëne op scholen wereldwijd verzameld en geanalyseerd.
Volgens de laatste statistieken heeft momenteel 1 op de 5 kinderen (447 miljoen) nog steeds geen toegang tot basisvoorzieningen voor drinkwater op school. Eén op de vijf kinderen heeft geen toegang tot sanitaire basisvoorzieningen (427 miljoen). En 1 op de 3 kinderen (646 miljoen) heeft geen toegang tot basishygiëne.
1.
Wereldwijd geven slechts 2 op de 5 scholen (39%) voorlichting over menstruele gezondheid. Dit percentage neemt toe in middelbare scholen: 84% in middelbare scholen in Centraal- en Zuid-Azië, bijvoorbeeld, tegenover slechts 34% in basisscholen.
2.
Minder dan één school op drie (31%) wereldwijd heeft bakken voor menstruatieafval in de meisjestoiletten. Dit cijfer loopt op tot 1 op de 5 scholen in de minst ontwikkelde landen (d.w.z. 17%) en slechts 1 op de 10 scholen (d.w.z. 11%) in Afrika ten zuiden van de Sahara.
3.
Menstruele hygiëneproducten zijn niet altijd gemakkelijk verkrijgbaar en veel mensen kunnen het zich niet betalen. In Afrika ten zuiden van de Sahara verstrekt bijvoorbeeld slechts 1 op de 8 scholen (12%) gratis of betaalde producten voor menstruele hygiëne.
4.
In veel landen hebben leerlingen geen toegang tot schone toiletten om hun maandverband op school te verschonen.
5.
Ongelijke toegang tot schoon water en zeep is een extra probleem voor miljoenen tienermeisjes op school. Meisjes in stedelijke gebieden, privéscholen en meisjesscholen hebben vaker toegang tot een eigen plek met zeep en water, wat de ongelijkheden binnen hetzelfde land benadrukt.
6.
Miljoenen jonge meisjes over de hele wereld zijn zich niet bewust van menstruatie of zijn er niet op voorbereid totdat ze hun eerste menstruatie hebben. Uit een onderzoek in Ethiopië bleek bijvoorbeeld dat minder dan de helft van de ondervraagde meisjes van tevoren wist wat menstruatie was.
7.
Studies tonen aan dat menstruatie nog steeds een wijdverbreid stigma is. Tienermeisjes schamen zich vaak of kunnen er niet openlijk over praten.
8.
Er zijn geen nationale gegevens over het aantal leerkrachten dat is opgeleid om les te geven over menstruele hygiëne, wat wijst op een groot gebrek aan ondersteuning in het onderwijs. Leraren spelen echter een cruciale rol bij het overbrengen van informatie en het creëren van een ondersteunende omgeving.
9.
Slechts 30 landen, waarvan meer dan een derde in Afrika ten zuiden van de Sahara, beschikken over relevante gegevens voor het monitoren van ten minste één van de prioriteitsindicatoren die op mondiaal niveau zijn aanbevolen. Dit gebrek aan gegevens maakt het moeilijk om de problemen op een wereldwijde manier te begrijpen en aan te pakken.
10.
Hoewel landen als Zambia en de Filippijnen aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt bij het beschikbaar maken van producten en diensten voor menstruele hygiëne op scholen, moet er nog veel meer gebeuren. Gericht beleid en investeringen zijn essentieel om verdere vooruitgang te boeken.