Het aanhoudende conflict in Oekraïne heeft het onderwijs van meer dan vijf miljoen kinderen verstoord, waarschuwt UNICEF vandaag. De organisatie roept op tot meer internationale steun om ervoor te zorgen dat kinderen niet verder achterop raken. De gevolgen van het conflict dat al 11 maanden duurt, komen bovenop de twee jaar leerachterstand door de COVID-19 pandemie en de oorlog in Oost-Oekraïne die al maar dan 8 jaar aansleept.
Door het aanhoudende gebruik van explosieve wapens - ook in bevolkte gebieden - zijn duizenden scholen, kleuterscholen en andere onderwijsfaciliteiten in het hele land beschadigd of vernield. Tegelijkertijd aarzelen veel ouders en verzorgers om hun kinderen naar school te sturen uit veiligheidsoverwegingen.
In Oekraïne zelf werkt UNICEF samen met de overheid om kinderen weer aan het leren te krijgen, in klaslokalen wanneer het veilig wordt geacht, online of informeel in de gemeenschap als live of formeel onderwijs niet mogelijk is. Terwijl meer dan 1,9 miljoen kinderen toegang hadden tot online-leermogelijkheden en 1,3 miljoen kinderen persoonlijk en online leren combineerden, veroorzaakten recente aanvallen op de elektriciteits- en andere energie-infrastructuur op vele plaatsen black-outs. Bijna ieder kind in Oekraïne heeft daardoor geen degelijke toegang tot elektriciteit, waardoor het zelfs een uitdaging is de lessen virtueel bij te wonen.
Ook buiten Oekraïne is de situatie zorgwekkend: naar schatting twee op de drie Oekraïense vluchtelingenkinderen zijn op dit moment niet ingeschreven in het onderwijssysteem van het gastland waar ze verblijven. Dit heeft verschillende oorzaken, waaronder de beperkte onderwijscapaciteit maar ook het feit dat veel vluchtelingengezinnen aan het begin van de crisis en tijdens de zomermaanden hebben gekozen voor online onderwijs in plaats van voor lokale scholen, omdat ze hoopten snel naar huis te kunnen terugkeren.
UNICEF roept op de aanvallen te staken op onderwijsfaciliteiten en andere openbare voorzieningen in Oekräine, waaronder de energie-infrastructuur, waarvan kinderen en gezinnen afhankelijk zijn. We roepen ook op tot meer ondersteuning om ervoor te zorgen dat kinderen toegang hebben tot offline leermateriaal en benodigdheden, zodat ze kunnen blijven leren en contact houden met hun leeftijdsgenoten en leerkrachten. Ook vragen we steun voor het herstelplan van Oekraïne en inspanningen om scholen en kleuterscholen herop te bouwen en te herstellen.
In gastlanden waar vluchtelingen verblijven, roept UNICEF op om prioriteit te geven aan de integratie van Oekraïense vluchtelingenkinderen op alle niveaus in de nationale onderwijsstelsels, en in het kleuter- en basisonderwijs in het bijzonder- met gekwalificeerde leerkrachten, leermiddelen en beschikbare ruimten om face-to-face onderwijs, de ontwikkeling van de kinderen en hun welzijn te ondersteunen. Het is belangrijk dat de bevoegde autoriteiten de wettelijke en administratieve belemmeringen voor de toegang van kinderen tot formeel onderwijs identificeren en wegnemen op alle niveaus, en duidelijke en toegankelijke informatie geven aan vluchtelingengezinnen. Wanneer de toegang tot het onderwijssysteem niet onmiddellijk kan worden gewaarborgd, roept UNICEF op meerdere leertrajecten aan te bieden, met name voor kinderen die de leeftijd hebben om naar de middelbare school te gaan.