Trefwoorden

Onderwijs kan niet wachten in noodsituaties

Een nieuw rapport van UNICEF toont aan dat 25% van de kinderen in de schoolgaande leeftijd – dat zijn er 462 miljoen – in een conflictzone wonen. Onder hen zijn er 45 miljoen die dringend didactische ondersteuning nodig hebben.

© UNICEF/UNI166535/Noorani
© UNICEF/UNI166535/Noorani

Onderwijs is fundamenteel voor kinderen en nog meer als ze in een conflictzone wonen. Nochtans zijn slechts 2% van de oproepen voor humanitaire hulp gericht op onderwijs. Het is tijd dat dit thema een prioriteit wordt, net zoals voeding en toegang tot drinkbaar water dat zijn. Josephine Bourne, verantwoordelijke voor de pool Onderwijs bij UNICEF, stelt vast :

« De school beschermt kinderen tegen gevaren als mensenhandel en rekrutering door gewapende troepen. Het is een essentiële investering in de toekomst van de kinderen en hun gemeenschappen.»

Gesloten scholen wereldwijd

Nochtans zijn er kinderen overal ter wereld die geen toegang hebben tot school, vanwege conflicten of natuurrampen.

  • In Syrië zijn vandaag 6000 scholen onbruikbaar. Ze zijn omgevormd tot noodopvangcentra voor ontheemde personen of ze worden bezet door gewapende troepen.
© UNICEF/UNI198153/Sanadiki
© UNICEF/UNI198153/Sanadiki

Fatima en haar familie zijn het geweld van Palmyra ontvlucht  en hebben onderkomen gevonden in Homs

  • In de oostelijke regio van Oekraïne is bijna 1 school op 5 verwoest door het conflict. 20% van de crèches hebben hetzelfde lot ondergaan.
© UNICEF/UNI200695/Filippov
© UNICEF/UNI200695/Filippov

Deze kinderen gaan naar school in Staromykhailovka, een dorp op de frontlinie in Donestk 

  • In West-Afrika konden door het Ebolavirus 5 miljoen kinderen maandenlang niet naar school.

    © UNICEF/UNI177599/UNMEER
    © UNICEF/UNI177599/UNMEER

In Conakry in Guinea, neemt de onderwijzeres de temperatuur op van de kinderen aan de ingang van de school. Deze maatregel maakt deel uit van het nieuwe veiligheidsprotocol dat werd ingevoerd om het risico op overdracht van Ebola in de scholen te verminderen.  

  • In de Centraal-Afrikaanse Republiek hebben een vierde van de scholen hun deuren gesloten door het gewelddadige conflict.
© UNICEF/UNI190222/Bindra
© UNICEF/UNI190222/Bindra

Alison is 14 en woont in Bangui (Centraal-Afrikaanse Republiek) in een tent voor ontheemde personen. Ze doet het heel goed op school, maar stelt zich vragen over haar toekomst.

Een vicieuze cirkel

Iedere dag zijn scholen gedwongen te sluiten. Het aantal kinderen dat niet naar school gaat en die in de lagere school of in de eerste cyclus van de middelbare school zouden moeten zitten, wordt geschat op 37 miljoen. Deze kinderen zitten in een vicieuze cirkel die hen blootstelt aan grote gevaren.  

© UNICEF/UNI193700/Esiebo
© UNICEF/UNI193700/Esiebo
  • Kinderen die niet naar school gaan zijn een gemakkelijke prooi en lopen het risico op uitbuiting, verschillende vormen van misbruik en rekrutering door gewapende troepen.
  • De menselijke, sociale en economische kost van schoolverzuim vermeerderen exponentieel per gemist schooljaar.
  • Scholen zijn veilige plaatsen voor kinderen waar ze beschermd zijn voor de buitenwereld. Ze bieden stabiliteit en routine aan de leerlingen in een chaotische wereld. Het helpt hen hun angst en stress onder controle te houden.
  • Onderwijs helpt kinderen hun competenties te ontwikkelen, maar ook aanpassingsmechanismen om uit de crisissituatie te geraken, en beter stand te houden tijdens eventuele toekomstige catastrofes.
  • Onderwijs is een investering in de toekomst van de kinderen en in die van hun land.

Voor vele families is de terugkeer naar school van de kinderen een prioriteit. Jongeren begrijpen beter dan wie ook het belang van onderwijs in hun leven, vandaag en morgen.

© UNICEF/UNI156897/El Baba
© UNICEF/UNI156897/El Baba

« Onderwijs kan niet wachten »

Eind mei vindt in Istanbul de 1ste editie plaats van de Internationale Humanitaire Top. Deze top is de gelegenheid om het fonds “Onderwijs kan niet wachten” te lanceren. Dit fonds is opgezet door UNICEF samen met vele partnerorganisaties, waaronder overheden en het ‘Global Partnership for Education’. Het fonds heeft als doel 4 miljard dollar in te zamelen tegen 2030 om 75 miljoen kinderen in conflictzones terug naar school te kunnen laten gaan.

© UNICEF/UNI157813/Pirozzi
© UNICEF/UNI157813/Pirozzi

Blijf op de hoogte van onze activiteiten in België en in de wereld