Trefwoorden

Welzijn en mentale gezondheid van kinderen en tieners tijdens de COVID-19 crisis

Tips voor ouders

Velen onder ons voelen zich misschien angstig, droevig, lusteloos, gestresseerd, verward, verveeld, eenzaam, … of al deze gevoelens tegelijk. Dit geldt absoluut ook voor kinderen, van alle leeftijden.

Als kinderen te maken krijgen met schoolsluitingen, geannuleerde randactiviteiten of scheiding van vrienden, willen ze zich meer dan ooit geliefd en gesteund voelen.

UNICEF sprak met psychologe Lisa Damour over hoe ouders hun kinderen kunnen helpen met het omgaan met de vele emoties die ze nu ervaren tijdens “het nieuwe (tijdelijke) normaal”.

De psychologe gaf ons volgende adviezen over hoe we onze kinderen kunnen helpen omgaan met de vele emoties die ze nu ervaren.

1. Wees kalm en proactief

Ouders kunnen een rustig, proactief gesprek houden met hun kinderen over het coronavirus (COVID-19) en hun eigen gezondheid. Laat jouw kinderen weten dat het mogelijk is dat jezelf of zij op een gegeven moment COVID-19 symptomen kunnen voelen, die vaak erg lijken op een verkoudheid of de griep. Maar vertel hen ook dat ze zich niet al te bang hoeven te maken voor deze ziekte als gevolg van een COVID-19-infectie daar die over het algemeen mild is, vooral bij kinderen en jongvolwassenen. Moedig hen aan te vertellen wanneer ze zich niet lekker voelen of zorgen maken, zodat je als ouder kan helpen.

2. Hou je routine aan of start een nieuwe routine.

Kinderen hebben structuur nodig. Sta op en ga slapen op regelmatige tijdstippen. Kleed je aan, doe aan sport, neem een douche, steek je haren op, doe de afwas, …. Zorg ervoor dat je de kinderen hierin betrekt zodat je een echt familieplan hebt.

Zorg ervoor dat er een dagschema is, inclusief speeltijd waarbij een kind met de telefoon of via videochat contact kan leggen met vrienden. Maar er moet ook schermvrije tijd en voorbehouden tijd zijn om te helpen in het huishouden. Het is voor kinderen een grote opluchting om een gevoel te hebben van een voorspelbare dag en een idee van wanneer ze moeten werken en wanneer ze mogen spelen.

3. Laat je kind emoties voelen

Scholen zijn gesloten, maar ook concerten, sportwedstrijden en andere activiteiten zijn geannuleerd en kinderen kunnen diep teleurgesteld zijn als ze dit allemaal mislopen vanwege het coronavirus (COVID-19). Het belangrijkste advies van psychologe Damour is om ze verdrietig te laten zijn. Vooral adolescenten ervaren dit als grote verliezen. Steun hen en verwacht dat ze erg verdrietig en erg gefrustreerd zijn hierover. Bij twijfel, zijn medeleven en ondersteuning de juiste keuze.

4. Vraag hen regelmatig wat ze horen over het virus

Er circuleert veel verkeerde informatie over het coronavirus (COVID-19), vooral via sociale media. Het is daarom belangrijk uit te zoeken wat ze al weten of wat volgens hen “waar” is. Als je hen nieuwe informatie zou geven zonder rekening te houden met wat ze al denken te weten, kunnen ze deze nieuwe informatie combineren met wat ze al weten en tot foute conclusies komen. Zoek dus eerst uit wat jouw kind al weet en begin van daaruit om ze de correcte informatie te geven.

Als ze vragen hebben die je niet kunt beantwoorden, gebruik dit dan als een kans om samen de antwoorden te verkennen in plaats van ernaar te raden. Gebruik websites van betrouwbare organisaties zoals UNICEF en de Wereldgezondheidsorganisatie als informatiebronnen.

Veel kinderen worden op school of online geconfronteerd met pesten rond het coronavirus (COVID-19). Het is belangrijk dat uw kinderen weten dat u er altijd voor hen bent indien ze gepest zouden worden.

5. Zorg voor afleiding

Kook samen maaltijden of doe eens een spelletjesavond. Gebruik etenstijd om te praten met je gezin.

Laat wat ruimte over voor tieners en hun schermtijd, maar ook niet teveel. Psychologe Damour adviseert om je tiener te zeggen dat je begrijpt dat ze meer tijd over hebben, maar dat het geen goed idee is om onbelemmerde toegang tot schermen of sociale media te hebben. Je kan je tiener bijvoorbeeld vragen hoe hij of zij hiermee zelf zou omgaan. Laat hen zelf een structuur bedenken en bekijk dan samen wat mogelijk is.

6. Hou je eigen gedrag in de gaten

Probeer je angsten niet met de kinderen te delen.

Kinderen vertrouwen op hun ouders om hen een gevoel van veiligheid en zekerheid te geven. Het is belangrijk te onthouden dat zij passagiers zijn en dat de ouders met de auto rijden.

En niet te vergeten, veel dingen zijn nog steeds aanwezig in ons dagelijks leven. Muziek, familie, lezen, lachen, dansen, zingen en hoop. Neem de tijd en geniet daarvan.

Deel deze tips en jouw eigen tips met jouw vrienden en familie. We kunnen allemaal van elkaar leren.