Red jij een kind met je testament ? UNICEF België lanceert een nieuwe legatencampagne

BRUSSEL 22 mei 2018 – Vanaf vandaag is er een nieuwe UNICEF TV spot te zien op verschillende Vlaamse en Franstalige zenders. In deze spot roept UNICEF België mensen op om een nalatenschap te doen aan het goede doel.

De legaten ten voordele van UNICEF België zijn ondertussen een belangrijke bron van inkomsten geworden voor de organisatie. Zowat 20% van de jaarlijkse inkomsten komt voort uit nalatenschappen. Met deze giften steunt de Belgische ngo het werk van UNICEF wereldwijd zodat de meest kwetsbare kinderen in alle uithoeken van de wereld bereikt worden met vaak levensreddende hulp.

Via een onderzoek in september vorig jaar, stelde UNICEF samen met Ivox vast dat steeds meer mensen op een persoonlijke manier steun willen bieden aan de kinderen in de wereld door hen op te nemen in hun testament. Het nalaten van een legaat aan een goed doel wint aan belangstelling in ons land. Eén op vijf 55-plussers met een testament schenkt aan een goed doel zoals UNICEF, via zijn/haar testament. Zo’n 20% van de Belgische 55-plussers die nog geen testament hebben, zijn bereid om een deel van hun vermogen te schenken aan een goed doel via hun testament.

De gunstige regeling op vlak van successierechten speelt daarbij ongetwijfeld een rol. In Vlaanderen bedragen die slechts 8,5%, in Wallonië 7% en in Brussel 6,6% voor een stichting van openbaar nut zoals UNICEF België.  Mensen kunnen dus zeker zijn dat het grootste deel van hun erfenis naar de projecten van UNICEF voor de kinderen in de wereld gaat.

Maar de erfenisrechten zijn niet de enige factor.  Bij vele mensen is het feit dat ze ook na hun dood nog iets kunnen betekenen voor anderen doorslaggevend.

Een gemiddelde nalatenschap voor een goed doel bedraagt ongeveer 75.000 euro. UNICEF België stelt evenwel vast dat mensen uit alle lagen van de bevolking kiezen voor een legaat ten gunste van UNICEF.  “Het zijn heus niet alleen de allerrijksten die overwegen om een deel van hun nalatenschap te schenken aan een goed doel”, legt Philippe Henon, woordvoerder van  UNICEF België uit. “We willen dat de mensen weten dat elk legaat belangrijk is en dat UNICEF al met kleine sommen een wereld van verschil kan maken voor kinderen.”

De TV spot die vanaf vandaag wordt uitgezonden komt in 2 versies : een 30 seconden en een 60 seconden spot.  In deze laatste versie , richt Michel Lorge Directeur Fondsenwerving bij UNICEF  België  zich persoonlijk tot de kijkers.

“Een gepersonaliseerde aanpak is nodig.  Het opstellen van een testament is immers een belangrijke beslissing, waarbij niet over één nacht ijs wordt gegaan.  We helpen de mensen dan ook graag persoonlijk door hen te adviseren.”, legt Michel Lorge uit.

UNICEF België stelt een gratis legatengids ter beschikking met praktische info.  Deze gids kan gedownload worden via de website www.unicef.be.  Via het gratis telefoonnummer  0800/111 44   kunnen geinteresseerde mensen meer informatie krijgen of een afspraak vastleggen voor een persoonlijk gesprek met een legatenspecialist van UNICEF België.

De Tv spot is tot 15 juni te zien op EEN, CANVAS, Vitaya, VTM, La Une, La Deux, RTL en TF1


Link naar Tv spot

Meer info


Meer informatie:

Philippe Henon
Persattaché
UNICEF België
Tél : (+32) 477/55.50.23
phenon@unicef.be
@philippehenon