Trefwoorden

Te midden van het puin gaan de kinderen van Aleppo terug naar school

Door het conflict dat al 6 jaar woedt, hebben vele Syrische kinderen de school moeten verlaten. Vandaag keren ze, met de hulp van UNICEF, terug naar school, helemaal klaar om opnieuw te beginnen leren.

© UNICEF/UN052194/Al-Issa
© UNICEF/UN052194/Al-Issa

Na zes jaar oorlog in Syrië, zijn de straten van Aleppo bezaaid met puin. Nochtans schatten de Verenigde Naties het aantal Syriërs die gevlucht waren en nu teruggekeerd zijn naar de stad, op 40.000. En iedere dag volgen er meer en meer mensen. Met hun nieuwe boekentas van UNICEF trekken kinderen in deze stad verwoest door oorlog, terug naar school. Ze verlangen ernaar opnieuw te leren en terug te keren naar de dagelijkse routine van de school.

Met de hulp van UNICEF werden al 23 scholen heropend. 6500 kinderen zullen daardoor weer kind kunnen zijn.

Ongeveer 217 van de 422 scholen in Oost-Aleppo werden verwoest, raakten gehavend of zijn ontoegankelijk. Met de hulp van UNICEF en zijn partners konden 23 basisscholen opnieuw de deuren openen in de voorbije weken. Ongeveer 6500 kinderen kunnen op die manier weer kind zijn. In de komende weken, zullen nog meer scholen hun deuren openen.

©UNICEF/UN051527/Al-Issa
©UNICEF/UN051527/Al-Issa

Seedra (links) en haar zus Baraa, op de eerste dag van het tweede semester in de Kheir eddine Al-Asadi-school in Oost-Aleppo.

UNICEF-teams gaan van school tot school om te evalueren welke gebouwen nog veilig en bruikbaar zijn. In de Kheir eddine Al-Asadi-school raakte de derde verdieping ernstig beschadigd. Daardoor zitten 600 leerlingen opeengepakt in de klassen op de eerste en de tweede verdieping.

© UNICEF/UN052195/Al-Issa
© UNICEF/UN052195/Al-Issa

Door de hevige gevechten is de derde verdieping van de Kheir eddine Al-Asadi-school onbruikbaar geworden, maar de lessen blijven doorgaan op de eerste en de tweede verdieping.

Om de leerlingen op te vangen uit scholen die niet veilig zijn, werden tien prefabklassen geïnstalleerd. Het is koud in de vervallen scholen, maar de kinderen zijn zo blij dat ze opnieuw kunnen gaan leren, dat ze dit niet lijken te merken.

“Ik wil mijn spelling verbeteren”, vertelt Nagham, 7 jaar. « Nu kan ik oefenen want ik heb schoolboeken gekregen. »

Voor Nagham is het de eerste keer dat ze naar school gaat. Er was zo veel geweld in de wijk waar ze woont, dat haar ouders haar vorig jaar hebben thuis gehouden.

© UNICEF/UN052195/Al-Issa
© UNICEF/UN052195/Al-Issa

Nagham, 7 jaar, is dolgelukkig dat ze voor het eerst in haar leven naar school kan.

Sommige kinderen gaan al twee jaar niet meer naar school. Door de hevige gevechten, zaten ze gedwongen thuis. Door de escalatie van het geweld moest de familie van Ghalia, 7 jaar oud,  twee jaar geleden vluchten naar de kuststad Lattakia. Ze is blij dat ze nu terug in Aleppo is. “Ik miste mijn huis en mijn vrienden enorm,” vertelt ze.

“Een van onze sleutelprioriteiten is de kinderen terug in een schoolomgeving te brengen,” verklaart Hanaa Singer, vertegenwoordigster van UNICEF in Syrië. “De school geeft kinderen een broodnodig gevoel van routine en een plaats waar ze kunnen leren, spelen, genezen en terug aansluiten bij hun kindertijd.»

© UNICEF/UN052195/Al-Issa
© UNICEF/UN052195/Al-Issa

Fatima, 7 jaar, is blij met de boekentas vol schoolspullen die ze van UNICEF kreeg.

In Idlib en de agglomeratie ten westen van Aleppo heeft UNICEF ‘Schools in a box’ en recreatiekits uitgedeeld voor 90.000 kinderen. Via een noodsensibiliseringsprogramma werden 50.000 kinderen en hun ouders geïnformeerd over de gevaren van niet-geëxplodeerde mijnen. Bijna 280 leerkrachten kregen een opleiding om kinderen te helpen de maanden of jaren dat ze niet naar school zijn geweest in te halen. Speciale activiteiten georganiseerd door consulenten die werden opgeleid door UNICEF hielpen 35.000 kinderen om te gaan met de verschrikkingen die ze tijdens de oorlog hebben meegemaakt.

Toch is er nog enorm veel werk. We schatten dat 1.7 miljoen kinderen in Syrië momenteel niet naar school gaan.

Help de Syrische kinderen

©UNICEF
©UNICEF