Thuisleren in conflictgebied Syrië - COVID-19

Trefwoorden

 

“Ik vind het leuk om de lessen op deze manier te krijgen, ik blijf graag leren. Maar ik zou echt graag terug willen naar de school om mijn vrienden te ontmoeten en met ze te spelen.”

Maria, 9 jaar

 

9 april 2020. Op de foto zie je de 9-jarige Maria en haar vader een vooraf opgenomen les volgen op de smartphone van haar vader. Een herkenbaar tafereel, toch? Misschien niet helemaal. Maria en haar vader zitten in een tent in het Kili IDP-kamp in het landelijke Idlib, de Syrische Arabische Republiek. En Syrië kampt niet alleen met Corona, het land gaat bovendien zijn tiende jaar oorlog tegemoet. Maria kent dus niets anders.

In heel Syrië is het onderwijs aan miljoenen schoolgaande kinderen onderbroken. Ook daar stopten de educatieve activiteiten als voorzorgsmaatregel tegen de verspreiding van COVID-19. Niet alleen de scholen sloten, maatregelen voor social distancing stopten ook niet-formeel onderwijs in tentenscholen in vluchtelingenkampen in het noordwesten. Toch hebben leerkrachten en kinderen manieren gevonden om de impact van deze opschorting te verzachten en hun opleiding voort te zetten.

Lessen op afstand

Walid Al-Daghim doet zijn best om zijn studenten te blijven bereiken. Hij is een vrijwillige leraar in het kamp, die een paar jaar geleden uit zijn eigen woonplaats is verdreven. “We moesten kinderen naar hun tenten sturen om ze veilig te houden”, vertelt Walid. “Docenten hier hebben Whatsapp-groepen gemaakt om ons met onze studenten te verbinden. Met de hulp van hun ouders kunnen ze de lessen volgen en zelfs vragen terugsturen.”

Maria is een van degenen die van deze lessen op afstand gebruik kan maken. Zij en haar familie zochten veiligheid in het kamp Kili, waar ze ook lid werd van de kampschool. Nu ze bij haar tent verblijft, krijgt ze les via de smartphone van haar vader. “Ik vind het leuk om de lessen op deze manier te krijgen, ik blijf graag leren”, zegt Maria, “maar ik zou echt graag terug willen naar de school om mijn vrienden te ontmoeten en met ze te spelen”.

 

Syrische gemeenschappen en ouders experimenteren met alternatieve manieren om kinderen aan het leren te houden

Walid, vrijwillige leerkracht

 

“Syrische gemeenschappen en ouders experimenteren met alternatieve manieren om kinderen aan het leren te houden. Deze op voorhand opgenomen lessen zijn geen vervanging voor de klas”, zegt Walid, “maar totdat we onze studenten weer in hun klas kunnen verwelkomen, is dit het beste alternatief dat we nu hebben.”

De trieste realiteit is dat kinderen in Syrië gewend zijn aan onderbrekingen in hun onderwijs als gevolg van jarenlange conflicten en vervolgens manieren hebben geleerd om deze onderbrekingen te overwinnen. Toch weegt COVID-19 zwaar op een land dat verzwakt is door 10 jaar conflict.

Consortium 12-12: samen helpen we Coronaslachtoffers in ontwikkelingslanden

Met uw hulp aan Consortium 12-12 kan UNICEF essentiële gezondheids-, onderwijs- en sociale diensten en voorraden leveren, ook in crisisomgevingen zoals Syrië. Help ons deze mensen helpen. Doe een gift op BE19 0000 0000 12-12.

Dankzij uw gift kunnen de leden van Consortium 12-12 (Belgische Rode Kruis, Caritas International België, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam Solidariteit, Plan International België, UNICEF België) steun bieden in 5 prioritaire sectoren: gezondheid, water en hygiëne, voedsel en levensonderhoud, de bescherming van kinderen en educatie. Samen helpen we de coronaslachtoffers in ontwikkelingslanden.