UNICEF vergroot zijn steun in 145 landen om kinderen te laten leren na schoolsluiting in reactie op COVID-19

Aangezien schoolsluitingen het onderwijs voor meer dan 80 procent van de leerlingen wereldwijd verstoren, wil UNICEF zijn steun in alle landen aanzienlijk opschalen om kinderen te helpen hun leerproces voort te zetten en tegelijkertijd de scholen veilig te houden.

“In de meeste landen in de wereld zijn de scholen momenteel gesloten. Het is een ongekende situatie en tenzij we nu gezamenlijk optreden om het onderwijs van kinderen te beschermen, zullen de samenlevingen en economieën de gevolgen hiervan voelen lang nadat we COVID-19 hebben verslagen. In de meest kwetsbare gemeenschappen zal de impact generaties lang duren“, zegt Robert Jenkins, Global Chief of Education van UNICEF.

Gebaseerd op onze ervaring tijdens de Ebola-crisis, weten we dat hoe langer de kinderen van school wegblijven, hoe kleiner de kans wordt  dat ze ooit terugkeren. We willen kinderen alternatieve manieren geven om te leren en daardoor een routine laten opbouwen.”

Om de gevolgen van de verstoring van het onderwijs voor kinderen te beperken en kinderen veilig te laten leren, heeft UNICEF extra middelen toegewezen om het werk met regeringen en partners in meer dan 145 landen te versnellen. De aanvankelijke wereldwijde toewijzing van 13 miljoen dollar – waarvan bijna 9 miljoen dollar afkomstig is van een bijdrage van het Global Partnership for Education – zal als katalysator werken door de nationale regeringen en een breed scala aan onderwijspartners in elk land te ondersteunen bij het ontwikkelen van plannen om een snelle, systeembrede respons mogelijk te maken.

Het initiatief moet landen in staat stellen om alternatieve leerprogramma’s voor te bereiden in het geval van sluiting van scholen en zal scholen helpen om kinderen en hun gemeenschappen veilig te houden door vitale informatie te verstrekken over handenwassen en andere hygiënepraktijken. De fondsen zullen ook helpen de geestelijke gezondheid van kinderen te ondersteunen en stigmatisering en discriminatie te voorkomen door leerlingen aan te moedigen stereotypen te vermijden wanneer ze over het virus praten.

In alle 145 landen zal UNICEF samenwerken met partners voor :

1. Ondersteuning van de crisisbestrijdingsplannen van de regeringen, met inbegrip van technische bijstand, snelle risicoanalyse, gegevensverzameling en planning voor de heropening van scholen.
2.  Ondersteuning van de planning en uitvoering van veilige schoolwerking en risicocommunicatie, waaronder het vertalen, afdrukken, verspreiden en uitvoeren van veilige schoolrichtlijnen; het uitrusten van scholen met hygiënepakketten en het verspreiden van informatie over ziektepreventie; en het opleiden van leerkrachten en zorgverleners in psychosociale en geestelijke gezondheidszorgondersteuning voor zichzelf en voor leerlingen.
3.  De continuïteit van het leren en de toegang tot programma’s voor leren op afstand te verzekeren, met inbegrip van het ontwerpen en voorbereiden van alternatieve onderwijsprogramma’s via online, radio en televisie.
4.  De uitwisseling van kennis en de capaciteitsopbouw voor de huidige respons en toekomstige pandemieën te verbeteren.