Trefwoorden

Een kind ziet onderwijs als de oplossing voor het geweld in Jemen

Door het conflict in Jemen hebben meer dan 2 miljoen kinderen hun school moeten verlaten. UNICEF sprak met Fahd, 10 jaar, voor wie onderwijs niet alleen een manier is om zijn dromen te realiseren, maar ook een manier om geweld in de toekomst te voorkomen.

© UNICEF Yemen/2016
© UNICEF Yemen/2016

De 10-jarige Fahd wandelt langs de vernieling veroorzaakt door het conflict. Zijn familie verloor hun huis en al hun bezittingen.

Voordat het conflict in Jemen escaleerde, woonde de 10-jarige Fahd vredevol samen met zijn familie in het noordelijke stadje Sa’ada. Zijn dagelijkse routine ging als volgt: opstaan, naar school gaan, ’s avonds spelen met vrienden en daarna naar huis terugkeren om te eten en zijn huiswerk te maken. De familie van Fahd had een comfortabel leven in een gezellig appartement met drie slaapkamers. Zijn moeder Om Fahd zorgde er steeds voor dat zowel het huis als zijn kamer steeds netjes in orde waren.

“Net zoals ik er ’s ochtends naar uitkeek om naar school te gaan, was ik ’s avonds blij terug thuis te komen. Het leven was aangenaam,” vertelt Fahd.

Toen het conflict in Jemen in maart 2015 escaleerde veranderde de buurt rondom Fahd’s woning helemaal. Hij herinnert zich dat hij wakker werd bij het geluid van bommen en kogels. Zijn vader riep onmiddellijk de hele familie samen. Ze doken de auto in en vluchtten naar hun huis op het platteland. Fahd herinnert zich nog levendig de chaos op de weg, waar burgers massaal vluchtten middenin de dodelijke bombardementen. Na een tijdje besloot Fahd’s vader dat het te gevaarlijk was om nog verder te rijden. De familie verliet de wagen en zette de tocht naar hun dorp te voet verder.

© UNICEF Yemen/2016
© UNICEF Yemen/2016

Fahd is een van de 1,4 miljoen kinderen die werden ontheemd door het huidige conflict in Jemen. Hij droomt ervan burgerlijk ingenieur te worden, om zo zijn stad en zijn land te helpen heropbouwen.

“Na een uur wandelen waren mijn voeten gezwollen. Ik wilde terugkeren, maar mijn vader zei dat ik vermoord kon worden” zegt Fahd.

Na een wandeling van twee volledige dagen kwam de familie aan in hun dorp. Al snel bleek dat er niet genoeg plaats was om hen allemaal op te vangen, dus moesten de mannen –waaronder Fahd-  buiten in openlucht slapen. “Ik kon ’s nachts de slaap niet vatten. Ik vroeg me steeds af wat er gebeurd zou zijn met ons huis, onze school en mijn vrienden” zegt hij. Fahd dacht aanvankelijk dat hij maar een tijdje in het dorp zou blijven alvorens hij met zijn familie terug zou keren naar Sa’ada om het normale leven te hervatten. Maar intussen zijn we anderhalf jaar verder, en de oorlog blijft doorgaan zonder einde in zicht.

Enkele weken na hun vlucht keerde Fahd’s vader terug naar Sa’ada om enkele van hun bezittingen op te halen. Hij ontdekte echter tot zijn verbijstering dat hun huis met de grond gelijk was gemaakt. Ze hadden al hun bezittingen verloren. Al hun spullen lagen onder het puin. Fahd had zijn vader gevraagd om schoolboeken, zijn fiets en wat speelgoed mee terug te nemen. Dit bleek niet meer mogelijk. Zijn vader keerde dezelfde dag verbijsterd terug naar het dorp met het schokkende nieuws.

“Toen ik het nieuws hoorde, ben ik me achter het huis gaan verschuilen en in stilte beginnen huilen. Toen mijn vader kwam kijken hoe het met me was, begon hij ook te wenen,” zegt Fahd.

Onderwijs is de oplossing

Maar Fahd heeft de hoop niet verloren. Hij droomt ervan burgerlijk ingenieur te worden, om zo zijn stad en het land te helpen heropbouwen. Ook hoopt hij terug te keren naar Sa’ada zodra de situatie er opklaart, om zijn scholing verder te zetten. “Ik wil mijn vrienden opnieuw zien, met hen spelen, en ik wil dat de oorlog eindigt en alles terug wordt zoals vroeger” is Fahd’s boodschap aan de wereld. Fahd gelooft dat educatie de oplossing is voor de voortdurende conflicten in Jemen. “Opgeleide mensen zouden moeten begrijpen dat oorlogen niets dans sclechts brengen” zegt hij. Wanneer we hem vertellen dat sommige leiders van strijdende partijen wel degelijk geschoold zijn, reageert hij prompt: “Maar de meeste soldaten zijn dat niet.”

De Back to School campagne van UNICEF

Fahd is een van de 1,4 miljoen kinderen die ontheemd zijn door het huidige conflict in Jemen, en ver van huis vechten om te overleven. Om hun toegang tot educatie te verzekeren, steunt UNICEF de Back-To-School campagne, die 700 beschadigde scholen herstelt, schoolmateriaal voorziet, en ouders en gemeenschappen mobiliseert om hun kinderen naar school te sturen. Leerkrachten krijgen een opleiding om psychosociale steun te geven aan de kinderen, zodat ze leren omgaan met de verschrikkingen van de oorlog.

Als de huidige generatie in Jemen geen scholing krijgt, ziet de toekomst er somber uit. Investeren in educatie en bescherming moet een prioriteit zijn als we willen dat kinderen zoals Fahd hun dromen voor een beter Jemen kunnen realiseren, vandaag en in morgen.
Doe een gift voor de kinderen in nood