Wereldwijd hulpmateriaal blijven verzenden in de strijd tegen COVID-19 – hoe doet UNICEF dat?

Het coronavirus verspreidt zich steeds sneller. UNICEF zet alles op alles om de juiste levensreddende hulpmiddelen naar kwetsbare gebieden te krijgen. Het gaat om beschermende pakken, mondmaskers, thermometers, kortom alles wat nodig is om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Een ongekende uitdaging, want nog nooit waren deze producten zo schaars.

In Kinshasa is een zending levensreddend gezondheidsmateriaal aangekomen, met o.a. zuurstofapparaten, sthetoscopen en antibiotica.

Sinds de uitbraak van COVID-19 breidde UNICEF Supply division, de logistieke afdeling van UNICEF in Kopenhagen, haar activiteiten uit en wordt er 7 dagen op 7 gewerkt. Alleen al in de maand maart verpakten we zo meer dan 65.000 kits en werden in totaal 12 miljoen US$ aan hulpmiddelen naar 72 landen verstuurd. Onze prioriteit blijft erin bestaan hulpmateriaal te leveren aan de meest kwetsbare kinderen.

Een uitgebreid netwerk aan leveranciers

Er is momenteel een enorme schaarste op de markt. Levensnoodzakelijke middelen worden gehamsterd en import wordt steeds moeilijker. Toch slaagde UNICEF erin om belangrijke hulpmiddelen te pakken te krijgen, waaronder 26,9 miljoen mondkapjes, 4,8 miljoen veiligheidsmaskers, 6 miljoen beschermende pakken, en 29.000 infraroodthermometers.

Om dit te realiseren werken we samen met een netwerk van 1000 leveranciers en marktleiders van over de hele wereld om het capaciteitsprobleem van de hulpgoederen aan te pakken.

‘Zorgmedewerkers beschermen blijft de hoogste prioriteit,’ vertelt Etleva Kadilli, directeur van UNICEF’s Supply Division in Kopenhagen, het grootste UNICEF-pakhuis ter wereld. ‘Ze zijn onze helden aan de frontlinie die onvermoeibaar doorgaan om kinderen en gezinnen te helpen die getroffen zijn door deze wereldwijde crisis.’

Werken vanuit het epicentrum

© UNICEF/UNI281230/Hildelbrandt

Europa is momenteel een van de zwaarst getroffen regio’s in de coronacrisis. Toch heeft dit geen invloed op het UNICEF-pakhuis in Kopenhagen. De dagelijkse werkzaamheden werden opgevoerd terwijl alle veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.

Het magazijn wordt meerdere malen per dag grondig gereinigd en gedesinfecteerd en de temperatuur van onze collega’s wordt gemeten voor ze het pand betreden. De teams worden in twee ploegen verdeeld om de sociale afstand te respecteren en het risico op besmetting te beperken.

Zeven dagen per week stellen ze pakketten met hulpmiddelen samen, zoals hygiëne- en gezondheidskits en onderwijsmateriaal. Wat niet aanwezig is, wordt vanuit verschillende markten aangevuld, al is dit een behoorlijke uitdaging. Doordat het virus zich razendsnel verspreidt, is de productie van nieuwe hulpmiddelen moeilijk bij te benen. Ook is het internationale transport, zoals lucht- en vrachtverkeer, door het virus beperkt, wat bevoorradingsketens verstoort. Door de schaarste zijn sommige levensreddende middelen ook opeens veel duurder geworden.

Hulpmiddelen voor Iran, Pakistan, Zuid-Soedan en Venezuela

De afgelopen weken kwamen, ondanks de enorme uitdagingen, verschillende zendingen aan op hun bestemming. UNICEF stuurde drie ton beschermende kleding naar Teheran, Iran, en 18,5 ton aan ander hulpmateriaal.  Ook naar Pakistan werden hulpmiddelen gestuurd, waaronder 114.300 gezichtsmaskers, 12.681 beschermende jassen, en 449.868 handschoenen. Ook gingen er verzendingen met beschermingsmiddelen naar Afghanistan, de Democratische Republiek Congo, Eritrea, Indonesië, Korea, Mali, Palestina, Venezuela, Zuid-Soedan, en er staan er nog veel meer op de planning.

Hoe krijgt UNICEF dat voor elkaar?

Samen met bedrijven, partners en transportbedrijven over de hele wereld probeert UNICEF de verzendingen prioritair te versturen. Ook worden kleinere charteroperaties opgezet om de producten sneller op locatie te krijgen.

Omdat we de impact van de wereldwijde uitbraak van COVID-19 op de wereldwijde logistiek hebben geanticipeerd, startte UNICEF in februari met het overbrengen van voorraden vanuit Kopenhagen naar regionale en lokale magazijnen. Zo zorgden we ervoor dat de voorraden sneller ter plekke konden zijn, als de logistieke situatie zou verslechteren.

Dankzij al deze maatregelen konden we het niveau van onze bevoorradingsactiviteiten niet alleen handhaven, maar ook verhogen met 34 procent en houden we nauwgezet bij welk land wat nodig heeft. Tijdens de crisis, maar ook daarna.

Bekijk het interview met Etleva Kadilli, directeur van UNICEF Supply Division:

Help ons kwetsbare gezinnen te beschermen tegen het coronavirus