Nu het tweede jaar van de coronapandemie is ingegaan en er dagelijks nog nieuwe besmettingen bijkomen, is het de taak van de regeringen om alles op alles te zetten om de scholen open te houden.
De impact van schoolsluitingen op kinderen is enorm. Vele landen hebben ervoor gekozen om scholen gesloten te houden, waardoor sommige scholen ondertussen al een jaar dicht zijn. Het aantal kinderen wereldwijd dat niet naar school gaat zal sowieso met zo’n 24 miljoen kinderen toenemen. Op het hoogtepunt van de crisis ging 90% van de scholieren niet meer naar school. Meer dan een derde van alle schoolkinderen had geen mogelijkheid om afstandsonderwijs te volgen. Hierdoor komt de geboekte vooruitgang op het vlak van onderwijs ernstig in het gedrang. Het vermogen van kinderen om te lezen, schrijven en rekenen is afgenomen en de vaardigheden die ze nodig hebben om te gedijen in de economie vna de 21ste eeuw zijn afgenomen.
Bovendien lopen de gezondheid, ontwikkeling en veiligheid van kinderen gevaar. De meest kwetsbaren zullen het zwaar te verduren krijgen. Zolang scholen hun deuren dicht houden missen kinderen hun vaak enigste maaltijd per dag. Zonder dagelijkse interactie met leeftijdsgenoten en met een verminderde dagelijkse fysieke activiteit verliezen ze hun fysieke fitheid en vertonen ze tekenen van mentale nood.
Zonder het vangnet dat scholen bieden, zijn ze kwetsbaarder voor misbruik, kindhuwelijken en kinderarbeid.
Daarom moet het sluiten van scholen een allerlaatste redmiddel zijn, nadat alle andere opties zijn overwogen. Sluiten van scholen over het hele land moet zoveel mogelijk worden vermeden.
Als gezondheidsstelsels onder extreme druk staan, het besmettingsgevaar heel hoog is en het sluiten van scholen onvermijdelijk wordt geacht, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen. Kwetsbare kinderen moeten begeleid en opgevangen worden en hun opleiding op school kunnen verderzetten.
Bij lockdowns moeten de scholen als eerste terug opengaan zodra versoepelingen mogelijk zijn. Inhaallessen moeten prioriteit krijgen om ervoor te zorgen dat kinderen die niet op afstand konden leren, niet achterblijven.
Als kinderen te maken krijgen met weer een jaar schoolsluiting, zullen de effecten daarvan nog generaties lang blijven nazinderen.