Het zijn leuke en spannende tijden in Oeganda. Na bijna twee jaar gingen de kleuter-, basis- en middelbare scholen er op 10 januari 2021 weer open, tot grote vreugde van de leerlingen, hun leerkrachten en ouders.
Tijdens de sluiting volgden sommige leerlingen de lessen op afstand, maar voor meer dan de helft van de studenten in het land betekende de lockdown in maart 2020 een abrupt einde aan hun onderwijs. Velen gingen aan het werk om hun familie te onderhouden en gevreesd werd dat een derde van de Oegandese leerlingen misschien nooit meer naar school zou terugkeren.
Om ervoor te zorgen dat scholen veilig kunnen heropenen, ondersteunt UNICEF het ministerie van Onderwijs:
- We geven scholen informatie over hoe ze COVID-19-gevallen snel kunnen opsporen, melden en behandelen.
- We leiden leerkrachten op om kinderen die na lange tijd terug naar school komen psychologische ondersteuning te geven.
- We zorgen voor sanitaire voorzieningen, water en zeep in de scholen zodat kinderen hun handen kunnen wassen zoals het hoort.
UNICEF Oeganda maakte een fotoreportage van de eerste schooldag.
De schoolpoorten gaan open. Om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, werden voorzieningen geïnstalleerd zodat de leerlingen hun handen kunnen wassen voor ze de klas binnengaan, zoals hier op de Katabi Primary School in Entebbe.
Er werden ook extra handwasvoorzieningen gezet op de speelplaats. De leerkrachten staan klaar om de kinderen te helpen om hun handen goed te wassen. Deze waterreservoirs werden geleverd door UNICEF.
Katumuhirwe Letitia, een leerling uit groep zeven van Bat Valley Primary School, luidt de bel.
“Ik ben blij dat ik weer naar school kan, want ik heb het heel erg gemist. Ik kon niet thuis leren omdat mijn moeder het zich niet kon veroorloven. Terwijl mijn vrienden verder leerden, hielp ik mijn moeder met de afwas in haar restaurant in Kampala. Ik miste de goede raad die onze leerkrachten ons normaal geven. Ik ben bang dat we thuis veel tijd hebben doorgebracht zonder iets bij te leren.”
Alagayi Benjamin, leerkracht in de zesde en zevende klas van basisschool Katabi, neemt de temperatuur op van de leerlingen wanneer ze op school aankomen.
Hij vertelt: “We hebben voldoende lessenaars en we zullen de klassen splitsen zodat de kinderen ver genoeg uit elkaar zitten. Mijn grootste schrik is dat onze leerlingen COVID-19 oplopen en dat we de school weer moeten sluiten.”
Elizabeth Were Namwanje is directrice van de Kamuli Church of Uganda Primary School in Wakiso. “Ik ben opgelucht dat de scholen weer open zijn. Onze meisjes werden misbruikt en uitgehuwelijkt en vele van onze jongens werkten als kindarbeider. Het zal niet gemakkelijk zijn om de verloren tijd in te halen, maar het is van essentieel belang dat we alles op alles zetten.”
Veiligheid boven alles, ook tijdens de lessen! De leerkrachten zien erop toe dat de maatregelen worden gevolgd, zoals regelmatig de handen ontsmetten, maskers dragen en sociale afstand bewaren. Zo kunnen de lessen beginnen.
Heel wat meisjes liepen een groter gevaar doordat ze niet naar school gingen. Door COVID-19 en de sluiting van de scholen werden er voor het eerst weer meer kindhuwelijken gesloten. Om ervoor te zorgen dat meisjes hun dromen waarmaken, zet UNICEF alles op alles om ervoor te zorgen dat ze terugkeren naar school.
Nabukenya Florence, 12 jaar, komt net aan op haar school, de Kamuli Nursery and Primary School, in Wakiso District. Ze vertelt:
"Het voelt goed om terug naar school te komen. Ik miste het heel erg. Thuis leerde ik via lessen op de TV, maar soms was de leerkracht te snel en begreep ik de opdracht niet. Ik miste ook mijn vrienden. Ik weet niet zeker wat ik kan verwachten, maar ik hoop echt dat ze de scholen niet weer sluiten. Ik ga in ieder geval mijn masker dragen en regelmatig mijn handen wassen.”
Het is lunchtijd op de Buganda Road Primary School in Kampala. Voor de scholen sloten, rekenden veel kinderen op de schoolmaaltijden om gezond et eten. Door de sluiting van de scholen misten ze deze voedzame maaltijd, vooral omdat de pandemie ook een impact had op de bestaansmiddelen van hun familie. Nu de scholen weer opengaan, smullen de kinderen weer van een gezonde lunch op school.
Overal zien we lachende gezichten. De kinderen zijn blij om weer naar school te gaan en samen plezier te maken! Voor de jongste kinderen is spelen met hun klasgenoten een essentieel onderdeel van hun leerproces. Tijdens de schoolsluitingen moesten ze dit allemaal missen, terwijl het cruciaal is voor hun groei en ontwikkeling.
“Namuyaba Rhoda, 7 jaar, uit de eerste klas, vertelt: Ik ben blij dat ik terug op school ben omdat we hier les krijgen, schommelen, spelen, schrijven, zingen en lezen. Ik miste mijn leraar, mijn vrienden en zelfs mijn potloden, schriften en schooltas.”
De kinderen op de Ntinda School voor Doven in Kampala konden niet wachten om weer naar school te gaan. Tijdens de pauze op dag twee van de heropening van hun school praten ze honderduit met hun klasgenoten en maken ze plezier op de schommels.
Kharunda Sarah gaat na lange tijd terug naar de Arts Bishop's Senior Secondary School in Mukono. Ze vertelt: "Ik ben heel blij dat ik terug op school ben. Veel van mijn leeftijdsgenoten zijn niet teruggekomen omwille van verschillende redenen. Er zijn meisjes die zwanger zijn, bij anderen heeft hun familie niet voldoende geld, of ze zijn het slachtoffer huiselijk geweld... Ik hoop echt dat de scholen niet opnieuw gaan sluiten. Het is dus heel belangrijk dat iedereen de veiligheidmaatregelen goed opvolgt.”