Wanneer kinderen en jongeren hun talenten niet kunnen ontwikkelen, dan verzwakt dit de economische weerbaarheid van onze samenleving en brengt het risico’s mee op vlak van sociale cohesie.
We weten dat het mogelijk is om uitmuntendheid en gelijke onderwijskansen te combineren. Het is in ieders belang dat de kwaliteit van het onderwijs in al onze scholen maar zeker ook voor al onze leerlingen opgekrikt wordt.
Zo bijvoorbeeld is Vlaanderen één van de regio’s waar de sociale context van opgroeiende kinderen in grote mate een invloed heeft op schoolprestaties en studiekeuze. Dat blijkt onder andere uit de PISA-onderzoeken (Programme for International Student Assessment) van de laatste jaren.
Maar ook ons eigen ‘What do you think’ -rapport, getiteld «Gelijke kansen op school. Dat denken ze ervan» (2013), toont aan in welke mate naar school gaan, kan kwetsen en zorgen voor uitsluiting. En dat zelfs al vanaf de kleuterschool. Voor dit rapport werden meer dan 1000 kinderen en jongeren in België ondervraagd die opgroeien in kwetsbare situaties.
Het Innocenti Report Card 15 (Engels) komt eveneens met conclusies rond gelijke kansen op school.
-
PISA-onderzoeken
-
‘What do you think’ -rapport: Gelijke kansen op school. Dat denken ze ervan (2013)
-
Innocenti Report Card 15 (Engels)
1. Pleidooiwerk UNICEF België
UNICEF België zal steeds de stem van kinderen en jongeren blijven uitdragen in debatten rond onderwijs.
UNICEF België wil deze debatten voeden op basis van cijfermatige gegevens en internationale vergelijkingen en stilstaan bij de hoogdringendheid om deze ongelijkheden, die ons duur komen te staan, aan te pakken. De hervorming van de lerarenopleiding, de herziening van de eindtermen, de kwaliteitsbewaking rond gelijke onderwijskansen zijn hervormingen die we met aandacht volgen.
UNICEF België ambieert dat kinderrechten in het DNA van het onderwijs vervat zitten en een volwaardig deel uitmaken van de opleiding en praktijk van leerkrachten. Dat pleidooi is gebundeld in de Child Rights Education toolkit (Engels).
2. Educatie kinderrechten in het onderwijs
Daarnaast ondersteunt UNICEF België (toekomstige) leerkrachten om hun vaardigheden rond kinderrechteneducatie verder te ontwikkelen, door educatief materiaal ter beschikking te stellen en door samen te werken met pedagogische hogescholen.
3. Publicatie onderzoeken
UNICEF België onderzoekt samen met onderzoekers van de Universiteit van Bergen en KULeuven, of een kinderrechtenaanpak kan bijdragen tot gelijke kansen op school via actieonderzoek in 2 basisscholen en 2 pedagogische hogescholen.